Denken met een – zeg maar gerust KUIP – bocht(je)

Koen Crul is inmiddels regelmatig te gast geweest bij Vindingrijk. In deze aflevering het tweede lesidee in een rij van drie m.b.t. creatief denken en kunstzinnige vorming. Want ook daar kan – het klinkt misschien paradoxaal – een dosis extra creatief denken wonderen doen. Ging de eerste aflevering over divergerend denken, vandaag staat flexibel denken centraal. Een heel mooie bijdrage, dank hiervoor Koen.

Creatief denken en kunstzinnige vorming (2)

In de tweede bijdrage over het vanzelfsprekende doorbreken in het kunstzinnig werken met kinderen wil ik graag stilstaan bij het flexibel denken. Flexibiliteit is bewust patronen doorbreken. In het flexibel denken zorg je voor een hindernis waardoor het evidente, het voor de hand liggende niet meer kan.  

Een voorbeeld: je vraagt aan de kinderen om een vreemd geluid te maken ‘bzzz’ of ‘poing’. De eerste geluiden waaraan we denken zijn geluiden die we met de mond kunnen maken.  Flexibel denken kunnen we stimuleren door hen vreemde geluiden te laten zoeken waarbij ze de mond niet gebruikt. Deze impuls zal wellicht minder evidente geluiden opleveren.

Flexibel denken

Met deze term bedoelen we de vaardigheid soepel denken of patronen doorbreken.  Je kan bijvoorbeeld duizend ideeën hebben over het lokken van publiek naar een voorstelling. Het getuigt niet van flexibiliteit als je ideeën allemaal betrekking hebben op affiches.

een andere manier van benaderen zoeken

Flexibel denken is je dus kunnen losmaken van een vooropgezette denkpiste en van oplossingsstrategie kunnen veranderen. Dit gaan we toepassen door een hindernis te plaatsen waardoor een vastgeroeste oplossing of het voor de hand liggende  niet meer gebruikt kan worden.

Op verschillende manieren

Je kan flexibel denken op verschillende manieren stimuleren (enkele voorbeelden in verschillende kunstzinnige disciplines)

Het evidente zelf aangeven en dit mag niet meer gebruikt worden

  • (beeld) Bedenk een huishoudelijk voorwerp en maak het in papier. De leerkracht demonstreert het en zegt “ik neem b.v. een lepel en die plooi ik dan in papier, je mag papiertape gebruiken om het vast te plakken. Kies zelf een voorwerp, maar uiteraard geen lepel”.
  • (drama) Kies een ruimte en speel die ruimte zonder te verklappen waar je bent.  Een stationshal, je kan er een kaartje kopen, een tijdstabel raadplegen, wachten, met je tas sjouwen, … Kies nu zelf een ruimte en speel die, en het mag geen openbare ruimte zijn (zoals een station, bibliotheek, …)

Beperking geven waardoor je andere oplossingen moet zoeken

  • (muziek) Probeer klanken te maken op de flessen zonder je handen te gebruiken.
  • (dans) Zoek drie manieren om snel door het lokaal te bewegen, maar je voeten mogen de grond niet raken.
  • (drama) Speel een scène in een groentenwinkel zonder (de groente) te vernoemen dat je wil kopen.

Andere materialen aanbieden zodat het gewoontepatroon niet kan.

  • (beeld) Schilder met een spons in plaats van met een kwast.
  • (muziek) Maak een klank die je alleen maar met twee kan maken.
  • (dans) Doe de kringdans opnieuw maar nu hang je vast aan elkaar, probeer elkaar niet te lossen.

Flexibel denken is denken met een bochtje, door een hindernis of een andere aanpak ervoor zorgen dat je andere oplossingen bedenkt.

In de volgende bijdrage gaat het over de derde techniek om creatief denken te stimuleren tijdens het kunstzinnig werken, het origineel denken. Verbeelding zal hierbij een grote rol spelen.

Koen Crul
Docent kunstzinnige vorming
KHBO Brugge
@koencrul

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s