Dr. Bibber gaat los!

Alweer een lesidee geïnspireerd op mijn jonge jaren. Na de zak patat zonder frites, moest ik nu denken aan een artikel dat ik als 11 jarige jongen las – het zal in de Panorama geweest zijn, want ik weet zeker dat ik het bij mijn grootouders heb gelezen, en dat was hun wekelijkse ‘verzetje‘.

Het artikel ging over kunstorganen, met een mooie afbeelding erbij van bestaande en toekomstige lichaamsdeel-vervangers: kunsthart, -darm, -bot, -oor, -oog, -schedelpan, -long, -noemmaarop. Geen lullige houten benen of glazen ogen dus.

Jullie voelen hem al aankomen denk ik, vandaag trekken we weer een slagerschort aan  net als in het lesidee ‘Dr. Frankenstein’.

Lesidee: analogieën en associaties met het menselijk lichaam

Wat je nodig hebt voor deze les is een levensgroot – of groter – getekende omtrek van een mens, op behangpapier, of liever breder (= aan elkaar geplakte flip-overvellen). Én wandplaten of modellen van orgaanstelsels. Zijn weliswaar niet ‘need’ maar wel ‘nice to have’. De omtrek kan aan de muur worden gehangen of op de grond gelegd in het midden van een kring. Je moet erop kunnen teken en schrijven, zorg voor een set gekleurde, dikke stiften.

NB: Deze les kun je het best spreiden over 3 lesmomenten in bijvoorbeeld één week.

Begin deze les met vragen naar waar bepaalde lichaamsdelen ‘zitten’. De kinderen wijzen aan en jij tekent en schrijft (da’s handig en overzichtelijk voor het vervolg). Zodra je, samen met de kinderen, een redelijk gevuld lichaam hebt gemaakt, begint het creatieve spektakel, in drie bedrijven.

Akte I: Analogieën
De kinderen krijgen als uitdaging: verzin voor alle lichaamsdelen die we hebben gevonden een alledaags voorwerp dat lijkt op dat lichaamsdeel: oog = vergrootglas, knikker; long = ballon, blaasbalg, spons; hart = fietspomp, stressbal; bot = houten stok, knots; darm = tuinslang, etc. Schrijf de gevonden analogieën rondom de omtrek en verbind ze met de organen d.m.v. lijnen.

Akte II: Associaties
Het wordt lastiger – sorry, uitdagender. Waren de analogieën nog vrij makkelijk te vinden, nu worden de kinderen uitgedaagd om associaties te maken op de vondsten uit Akte I. Maar… de kunst is om niet ‘terug-te-associëren’ naar het menselijk lichaam. En dat is best lastig denkwerk. Goed, ik heb nooit gezegd of geschreven dat creatief denken makkelijk zou zijn. Oefen anders eerst, voordat je aan dit lesdeel begint, met associëren. Kijk bij lesidee ‘De vliegende wuppie’.

Dus NIET, hart -> (analogie) fietspomp -> (associatie) hart, maar WEL, hart -> (analogie) fietspomp -> (associatie) fietsbel.
Ook hier gaat het weer om alledaagse voorwerpen, je begrijpt zo direct waarom.

Akte III: De Dingeman en de Dingevrouw
Na afloop van de eerste twee aktes is het erg leuk om het lichaam ‘na te bouwen’ op basis van alle gevonden associaties (= Dingeman) en analogieën (= Dingevrouw, of andersom). Dat betekent dat jij en de kinderen een paar dagen op zoek gaan naar alle voorwerpen die door de kinderen verzonnen zijn in Akte I & II. Stal de voorwerpen uit op de omtrek, of nog mooier…

Hang het silhouet aan de muur en span daarvoor een stuk kippengaas, daaraan kunnen de voorwerpen worden bevestigd met stukjes touw, paperclips, elastiekjes en ijzerdraad. Kost wat moeite, maar het resultaat mag er zijn!

NB: Je kunt de kinderen ook individueel of in koppels met een kleinere omtrek laten werken. Pas het les-format aan naar jouw wensen. Veel leerplezier.

Nawoord: Zo heb je iets verzonnen, zo loop je het ergens anders tegen het lijf. Alles is al eens verzonnen. Herinner je maar deze blogpost Breaking, 0=1! Zo kwam ik vlak nadat ik het concept van deze blog had geschreven het boekje “Hoe maak ik een vriend?” van Evelien de Vlieger tegen, waarin we zien hoe hoofdpersoon Felix uit allerlei materialen en voorwerpen een blauwdruk van zijn ideale vriend samenstelt. Deze blogpost en het boekje zijn mooie varianten op elkaar.

Hoe maak ik een vriend?

Felix gaat op kamp, een kamp waar hij niemand kent. Zijn moeder zegt dat hij wel een vriend zal maken. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je een vriend? Felix gaat meteen aan de slag.Felix maakt lijstjes met eigenschappen die een goede vriend moet hebben, met lichaamsdelen die nodig zijn bij een vriend, hij schrijft een recept voor een vriendschaps-drank, enz. Maar bestaat er wel een ultiem recept om een vriend te maken? Grappig en ontroerend verhaal in de vorm van een plakboek, met knotsgekke illustraties en collages van Wendy Panders.
Hoe maak ik een vriend?, Lannoo, 2010

Beeldbronnen: wandplaat spieren – marktgigant.nl; tors met organen – gejo.nl; dr. bibber – geloveninjapan.nl; schort butcher – intramarkt.nl; skelet – allebedrijvenonline.nl

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Dr. Bibber gaat los!

  1. Als vanouds weer zo’n Vindingrijke Inspiratie. Goed begin van het jaar 2012!

  2. hillyblog zegt:

    Erg inspirerend, dank je!

  3. Judith van de Rijt zegt:

    Een geweldige manier om het blikveld van kinderen te verruimen! Kijk eens met andere ogen naar de wereld om je heen en denk buiten je kader. #bewustwording#betekenis Top! Dank voor het aanzwengelen van vers kijkgedrag in 2012!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s