For Your Eyes Only – CBE (season 2 – part 1)

Best spannend, wanneer je ’s ochtends je laatje opentrekt en er ligt een envelop in met het logo van het C.B.E. erop en de tekst “For Your Eyes Only”. Dat is een opdracht van het hoofdbureau, en je weet dat het een opdracht is die je alleen en ongemerkt moet uitvoeren…

In dit lesidee trekken we de strakke pakken van het C.B.E. weer aan! Hoewel de agenten van het Central Bureau of Exploration vaak in teams werken, worden ze ook getraind om geheel zonder hulp van buitenaf, hun klussen te klaren. Ze krijgen – ongemerkt voor anderen – opdrachten, die zelfstandig moeten worden uitgevoerd. Zo worden de agenten gehard om solo te opereren op onbekend terrein, en daar gaat het bij het C.B.E. om: onbekend terrein ontdekken!

Lesidee: Creatieve solo-opdrachten

Het idee achter deze lessuggestie is, dat je kinderen in hun eentje kleinere of grotere opdrachten geeft, met de uitdaging om gewoontes en patronen te doorbreken. Om het spannend te maken bouw je er elementen van verrassing en geheimzinnigheid omheen. De kinderen smullen hiervan!

Begin dit lessenproject met een gezamenlijk gesprek. Haal een grote envelop tevoorschijn waaraan duidelijk te zien is dat het een envelop van het hoofdkantoor van het C.B.E. is. In de brief wordt uitgelegd, dat de agenten de komende tijd opdrachten van het hoofdbureau kunnen verwachten die speciaal voor iedere agent apart gemaakt zijn. Bespreek de brief en leg uit wat er van de kinderen verwacht wordt.

  • Lees de opdracht.
  • Ga er tussen de lessen door, op school of thuis, mee aan de slag.
  • Lever het resultaat in en bespreek het met het hoofdbureau (=de meester of juf).
  • Tussendoor mogen gerust vragen gesteld worden aan het hoofdbureau.

In de envelop zitten ook een of twee voorbeeld-opdrachten, deze kunnen gezamenlijk gemaakt en besproken worden. Zo krijgen de agenten een idee van wat de bedoeling is. Daarna is het weer business-as-usual, totdat…
In de periode die volgt geef je de kinderen de opdrachten. Niet allemaal tegelijk, maar de ene keer die en die en de andere keer hem en haar.

Houd bij welke agent welke opdracht heeft gekregen. Bespreek de voortgang en het eindresultaat met de kinderen. Weeg zelf af hoeveel opdrachten je tegelijkertijd wilt uitzetten en hoe snel achter elkaar. Geduld is een schone zaak, maar de kinderen te lang laten wachten op hun opdracht is ook niet fijn, zeker als andere agenten al aan de beurt zijn (geweest).

Om er voor te zorgen dat je niet helemaal van ‘scratch‘ hoeft beginnen, geeft ik hier een aantal ideeën voor opdrachten. Ik heb ze niet allemaal zelf verzonnen en ik geef de inspirerende bronnen er uiteraard bij.

  • Ontwerp een binnenkant voor een paraplu waar je vrolijk van wordt.
  • Verander de regels van een gezelschapsspel, maak een vrolijke en een heel ingewikkelde variant.
  • Verras iemand met een mooie stoepkrijttekening voor de deur. Maak een foto.
  • Zoek onderweg van school naar huis 5 dingen die je nog nooit eerder zijn opgevallen. Beschrijf ze.

Bron: “Speelregels” Bureau Play / Marieke van Dam / speelregels.nl

  • Neem 3 willekeurige voorwerpen. Verzin waarom deze voorwerpen bij elkaar horen. Herhaal dit 3 keer.
  • Verzin een Zwitsers zakmes voor een “ander” land. Wat zit er allemaal aan?
  • Maak met tijdschriften een collage over een droom-vakantie.
  • Neem twee woorden (of afbeeldingen of voorwerpen). Maak hiertussen een associatie-ketting van 4 stappen. Herhaal dit 4 keer.

Bron / inspiratie: “Ik ben me d’r eentje. Brainstormen in je uppie” Alijd Bunge/ Thema

  • Verzin 3 beroepen die nu nog niet bestaan maar in de toekomst wel. Schrijf voor een van die beroepen een sollicitatiebrief.
  • Ontwerp “kofferstickers” voor reisbestemmingen die niet bestaan.
  • Vraag aan je (groot)ouders naar gebruiksvoorwerpen die niet meer gebruikt worden. Beschrijf er 3 waarvan jij vind dat ze gebruikt zouden moeten blijven. Waarom?

Bron: David / Vindingrijk

Noot: Je kunt uiteraard ook een klassikale variant van bovenstaande doen en je bent weer geheel vrij om dit idee binnen het verhaal van het C.B.E. aan te bieden of niet.

De C.B.E. lesideeën op Vindingrijk draaien allemaal om het ontwikkelen van nieuwsgierige en vragende houding. Klik in de tag-cloud hiernaast op “Central Bureau of Exploration” om alle C.B.E. Lessen op een rijtje te zien.

Beeldbronnen: M.I.B. – soundtrackcollector.com; For Your Eyes Only – profwagstaff.com; Top Secret – barbarabutler.com

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s