Make that the cat wise!

Ik ben altijd erg in mijn nopjes met de feedback die ik krijg van tweep Anouk Wissink (@notjustteach). Een juf – en dat niet alleen – met veel hart voor creatief denken. Bij herhaling helpt ze mij, door de lesideeën die ik post aan te passen of uit te werken voor m.n. jongere kinderen, in de kleuterleeftijd of onderbouw.  De feedback die ze gaf op mijn vorige post (Maak dat de kat wijs!) is een eigen post op Vindingrijk waard. Anouk, dank!

<< Deze juf denkt aan een kleine aanvulling voor de jongere leerling; concreet materiaal. Ik denk aan bijvoorbeeld shampoo-flessen, fruitsap-pakken, schoonheidsproducten, pijnbestrijdingsmiddelen-doosjes. Voorzien van verrassende, manipulerende informatie.

Kinderen kunnen de teksten op reclameverpakkingen en/of tijdschriften eerst verzamelen –  tafel of ruimte in de klas waar dit verzameld kan worden – woorden loskoppelen en nieuwe combinaties maken (knippen & plakken). Zo ontstaan teksten als:

  • Verrassend futloos!
  • Sportief aankomen!
  • Kieskeurig.nl: Altijd de slechtste keuze.
  • Goed nieuws van OLAZ: vroegtijdig verouderen!
  • Nieuwe KNORR ovenPRUT; voor als het eens niet moet smaken!

Kinderen werken in groepjes aan deze teksten en plakken de nieuwe teksten op de verpakking; shampoo-flessen; crème-potjes. Sluit af met een presentatie van de ‘nieuwe’ producten – ‘reclamefilmpjes’ in de poppenkast o.i.d. (in de trant van ‘achterwerk in de kast’ van de VPRO). En echt filmen/opnemen! Kun je op het eindfeest/einde schooljaar tussen de ‘musical‘ door laten zien in de ‘breaks’ en/of pauze.

Ik ga dit doen! 😉 >>

Beeldbronnen: Knorr – patelnia.nl; olaz – olaz.nl; notjustteach – twitter.com; achterwerk – dailymotion.nl

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Make that the cat wise!

  1. Wat ontzettend inspirerend! En ja, ook leerzaam. 🙂

    Op verpakkingen staan echt de raarste teksten. Leuk om daar bij stil te staan en mee te puzzelen.

Geef een reactie

