Een sprookjesachtig lijf

Afgelopen weekeinde was ik in de gelukkige omstandigheid dat ik twéé dagen in de Efteling bivakkeerde. Met een overnachting in het Efteling-hotel, waar ik tot mijn verbazing moest constateren dat er muizen zijn. Dit laatste, ter zijde.

Nadat ik mij uitvoerig door elkaar had laten schudden in achtereenvolgens de Python (3x), de Vliegende Hollander (2x), Bobslee en Sint Joris en De Draak (1x vuur, 2 x water), waggelde ik Villa Volta uit, richting het sprookjesbos. Met vage herinneringen aan een tijd toen dát, samen met een flinke speeltuin, de Efteling was. Bij Langnek keek ik omhoog, draaide me om naar Kogeloog, en had een lesidee.

Langnek en Kogeloog maakten deel uit van een kleine militie (genaamd ‘De Zes Dienaren’), die een trouwlustige prins bijstonden bij het verwerven van een begeerlijke prinses. Een prinses, die op haar beurt weer een koningin-toverkol als moeder had, die er een genoegen in schiep om trouwlustige prinsen te onthoofden. Wat de kwaaie vrouw niet helemaal door had was dat de zes dienaren van de prins over bijzondere eigenschappen beschikten, waarmee onmogelijke opdrachten appeltje-eitje werden; superhelden noemen we dat tegenwoordig.

Lesidee: Het menselijk lichaam op een andere manier verkennen

Als inleiding voor dit lesidee is het leuk om het sprookje van Grimm, ‘De zes dienaren’ voor te lezen; spannend, tijdloos, eindeloos. Je hebt de sprookjes van Grimm toch wel onder handbereik in de klas staan?

Hieronder een kort overzicht van de zes dienaren in volgorde van opkomst (bron)

“De eerste, Putoor geheten, had zúlke grote oren dat ‘ie alles kon horen wat er op de wereld gebeurde. Springkuit, de tweede knecht, had zúlke lange benen, dat ‘ie in een half uur van China tot hier kon lopen. De derde had zó’n grote buik, dat je meer dan lange ladders nodig had, om erover heen te kunnen kijken. Zijn naam was dan ook Heuvelbuik. De vierde, Kogeloog geheten, moest steeds geblinddoekt zijn, want z’n ogen waren zo sterk dat alles stuk sprong waar ‘ie naar keek. De vijfde was een wonderlijke kerel. Die, hoe warmer het werd, hoe kouder hij zich voelde. Hij heette dan ook Koukleum. En de zesde, die kon z’n nek zó lang uitrekken dat ‘ie alles kon zien wat er op de wereld gebeurde. Daarom was zijn naam Langnek.”

Nadat je het sprookje hebt voorgelezen begin je een kringgesprek over de bijzondere eigenschappen van de dienaren. Iedere dienaar heeft iets aparts aan een of meer lichaamsdelen. Ze zijn uitvergroot, aangescherpt, versterkt of op andere manier een superlatief van zichzelf geworden.

Vraag aan de kinderen om na te denken over een lichaamsdeel of aspect (orgaan, ledemaat, bot, nagel, neushaar, oorsmeer, …) en van dat alledaagse lijfsdeel iets heel aparts te maken, door het te vergroten, versterken, vervormen of wat dan ook. Zo ontstaan er in de klas binnen een mum van tijd 10-tallen nieuwe dienaren. Die dienaren worden getekend en beschreven. Hang de dienaren aan de muur. Bespreek aan de hand van de vondsten van de kinderen de benoemde lichaamsdelen en eigenschappen vanuit het perspectief van de biologie-leerdoelen.

Variatie
Teken op een rol behangpapier of een aantal aan elkaar geplakte flip-overvellen een groot silhouet van een menselijk lichaam. Laat de kinderen daarin hun verzonnen bijzonderheden aangeven (tekenen met bijschrift bijvoorbeeld).

Six servants revisited

Laat de kinderen zes dienaren/eigenschappen kiezen waarmee zij het sprookje hervertellen. Dat kunnen ze alleen doen of in groepjes. Het mag een verhaal worden in woord en beeld, of een toneelstuk. De uitdagingen waar de prins voor gesteld wordt kunnen mooi aangepast worden aan de gekozen dienaren/eigenschappen. Want dat moet gezegd worden van het oorspronkelijke sprookje, de uitdagingen waren de dienaren ‘op het lijf geschreven’.

Beeldbronnen: Langnek – weekendesk.nl; For dummies -microwebedu.nl; servant – pastorjonas.com; Efteling-muis – David

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Een sprookjesachtig lijf

  1. NotJustTeach zegt:

    Dank DAvid, ik weet meteen wat ik volgende week op de ‘weekbreek’ ga doen met mijn groep….

  2. Martine zegt:

    Dat ziet er een heel leuk idee uit. Ik ga dit eens uitproberen in een volgende les.
    Hartelijk dank.

  3. Ik heb de les in mijn groep 7/8 gedaan, groot succes! Alleen al het voorlezen van het sprookje was weer een feestje. Doen we echt te weinig…
    Ik heb ze, na het sprookje, zelf een zevende dienaar laten maken op papier. De eigenschap die ze vergrootten, moest eruitspringen. Zeg maar een 3D-effect. Leuk om naast elkaar te zien hangen. Kinderen vinden het erg leuk om hun creatieviteit zo te kunnen botvieren.

Geef een reactie

