TITANIC Revisited

Toen ik een jaar of 10 was zag ik voor het eerst de film ‘A Night To Remember’, gebaseerd op het gelijknamige boek van Walter Lord, dat verhaalt over de eerste en laatste reis van dé TITANIC. Ik was een hobby rijker. Toen Bob Ballard het wrak van Titanic in 1985 vond, was voor mij de lol er in een keer vanaf. Ik wist dat er een eind zou komen aan alle magie en mysteries die de gezonken oceaanreuzin omgaven. En zo geschiedde, of…

Deze week – weken – staan de media bol van Titanic, want het is 100 jaar gelden dat zij haar ondergang tegemoet voer. Op 15 april 1912 ging ze kopje onder, met alle ellende die erbij hoorde. Afgelopen weekeinde vertrok er zelf een Titanic-Cruise, met aan boord massa’s mensen die het hele verhaal nog eens dunnetjes over willen doen. En ik denk aan ‘de goden verzoeken’, net zoals velen 100 jaar gelden ook dachten over ‘het schip dat zelfs God niet zou kunnen laten zinken’. De rest is geschiedenis. Je merkt, het laat me niet onberoerd allemaal.

Er zijn veel boeken en films gemaakt over Titanic, sommige gebaseerd op feitenmateriaal dat in de tijd van verschijnen bekend was. Veel vol met speculaties of ronduit fantasieën over wat er in de laatste dagen en uren aan boord gebeurd is.

Lesidee: Wat gebeurde er werkelijk aan boord van de Titanic?

En zelfs nu er meer en meer over Titanics zwanengang bekend wordt, is er nog veel ruimte over om op te vullen met de fantasie. Vandaag daarom een lesje toegepast associëren.

Uiteraard verdient dit lesidee enige aandacht voor de geschiedenis van R.M.S. Titanic. Je kunt het beknopt houden of in het grotere perspectief van die tijd neerzetten. Op internet is er uiteraard heel veel informatie over te vinden. Wat ook leuk en leerzaam is, is om samen met de klas het twitteraccount @titanicrealtime te volgen.

Het lesidee is simpel, kinderen maken een reeks associaties bij ‘Titanic” en een aantal van die associaties worden verwerkt in een stel-, drama- of tekenopdracht. Dat kun je starten door deze opdracht te geven: Schrijf 20 dingen op waar je aan denkt bij ‘ Titanic’. De kans dat de genoteerde associaties zo dicht bij het zinkende schip blijven ronddrijven, is dan wel groot (ijsberg, schoorsteen, reddingsboot, e.d.).

Gebruik liever de getrapte associatie (die hebben we eerder gebruikt in het lesidee ‘boom der nieuwsgierigheid); fluitekruid, zoals ik die gedoopt heb. Download hier het lege sjabloon.

  • Maak 4 associaties rond Titanic.
  • Maak rond die 4 associaties – ieder – opnieuw 4 associaties (die niets of weinig met Titanic te maken hebben).
  • Als alternatief kun je de associaties laten tekenen i.p.v. opschrijven; zie mijn krabbel hierboven.

De associaties uit de tweede ‘laag’ zijn inspiratie voor het nieuw te verzinnen verhaal. Dat roept vragen op als:

  • Wat hebben die pijp en ijsbeer te maken met de man die bijna verdronk in het zwembad aan boord van de Titanic?
  • Van wie is toch die donut waar de barones over struikelde, waardoor haar hoed overboord viel?
  • Werd er geschaatst die nacht bovenop de moorddadige ijsberg?

En als ik de vragen teruglees denk ik: Een speciale aflevering van National Geographic Channel!

Creatief denken hoeft niet ingewikkeld te zijn (maar het mag wel uiteraard). Deze simpele werkvorm laat – weer eens – zien hoe je met heel weinig inspanning compleet nieuwe mogelijkheden kunt blootleggen, voor een verhaal, een product of een lesidee.

Kom, niet gedraald! We hebben nog een week.

Beeldbronnen: ijsblokje – zesta.be; winslet – articles.timesofindia.indiatimes.com; Titanic zinkt – faqt.nl; Titanic – nl.wikipedia.org; Titanic aan de kim – adsoofmelk.blogspot.com

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s