Creatief kermisvoer

Ik kreeg vorige week een bericht van Liesbeth Mol (@Liesmol65) met een verwijzing naar een lesidee dat gepubliceerd is in de reader Denk Creatief! Daarbij zat ook een foto met de creatieve vondsten, die de leerlingen in haar groep hebben neergezet n.a.v. dat lesidee. Het lesidee is van Mignon van Ophuizen en draait allemaal rond de onvolprezen familie van Barbapapa (= creatief kermisvoer). Hieronder een enigszins bewerkte versie daarvan.

Lesidee: Creatief vervormen en veranderen met Barbapapa

Barbapapa is de naam van een boekenreeks, tekenfilmserie en van het soort wezens dat de hoofdrol daarin speelt. De Barbapapa’s kunnen hun gedaante in iedere gewenste vorm brengen. Vlak voordat ze naar die vorm veranderen, spreken ze een soort van toverspreuk uit. Dit is: ‘Huup Huup, Barbatruc!’ Een aflevering duurt ongeveer vijf minuten. Bij ‘materiaal’ staan links naar Barbapapa filmpjes. Barbapapa is roze en meestal peervormig. Hij ontmoet Barbamama die zwart van kleur is en samen krijgen ze 7 kinderen die ieder een eigen kleur hebben:

  • Barbabee is een gele jongen en houdt van dieren;
  • Barbabob is een zwarte harige jongen en houdt van kunst;
  • Barbalala is een groen meisje en houdt van muziek;
  • Barbabientje is een oranje meisje en houdt van boeken;
  • Barbabenno is een blauwe jongen en houdt van wetenschap;
  • Barbabella is een paars meisje en houdt van schoonheid;
  • Barbaborre is een rode jongen en houdt van kracht en heldendom.

Eind jaren 60 van de vorige eeuw werd Barbapapa voor het eerst getekend door de Franse studente architectuur Annette Tison en de Amerikaanse biologieleraar Talus Taylor. Het eerste boek werd in 1970 gepubliceerd in het Frans. Uiteindelijk zijn de Barbapapaboeken in meer dan 30 talen vertaald. Vanaf 1974 werd Barbapapa als tekenfilmserie geproduceerd. De naam is afkomstig van het Franse “barbe à papa”, dat suikerspin betekent (letterlijk vertaald “de baard van papa”).

Materiaal:

  • De volgende Barbapapa Youtube-filmpjes:
  • Klei

Organisatievorm: klassikaal +  zelfstandige verwerking

Duur: 30 – 45 minuten

Verloop van de activiteit:

  1. Vraag aan de leerlingen: ‘Wie kent Barbapapa?’ Ga in gesprek met de leerlingen over de Barbapapa’s: ‘Wat is Barbapapa? Wat kan Barbapapa? Uit welke gezinsleden bestaan de Barbapapa’s? Wat kunnen deze gezinsleden?’ etc.
  2. Laat vervolgens het filmpje zien van de eerst link ‘Een vreemde koffer’. Geef de volgende kijkvragen vooraf mee: ‘Wat is het probleem? Hoe lost Barbapapa het probleem op?‘ Bespreek de antwoorden na het kijken van het filmpje.
  3. Laat het filmpje zien van de derde link: ‘Afrika’. Stop het filmpje bij 2 minuten en 23 seconden. Vraag weer aan de leerlingen: ‘Wat is het probleem? Bespreek nog niet de oplossing.’ Bij jonge kinderen evt. wel al oplossingen bespreken.
  4. Geef de leerlingen een stuk klei en geef de volgende opdracht: ‘Klei hoe Barbapapa er uit ziet om het probleem met de neushoorn op te lossen’.
  5. Als iedereen klaar is met kleien, worden de diverse Barbapapa’s toegelicht door de leerlingen.
  6. Variatie: Gebruik de vormeloze vormen uit hoofdstuk 2  van de reader Denk Creatief, ‘Neem creatief waar!’ De vormen stellen verschillende Barbamama’s voor. Bespreek met de leerlingen wat Barbamama allemaal is en voor welk probleem de vorm ingezet kan worden.

Beeldbronnen: klei-barabapapa’s – Liesbeth Mol; barabapapakasteel – pastjoys.nl; de familie “barba” – monsterfinance.wordpress.com; suikerspin – willemwever.nl; masker – fopshop.nl

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Creatief kermisvoer

  1. Toen ik in mijn 7/8 (Nutsschool de Meent, Waalre) het woord Barbapapa liet vallen, volgde er een storm van enthousiaste reacties. De tune van de filmpjes werd direct gezongen en op twee kinderen na kende iedereen de serie. We begonnen met een kort kringgesprek: wat is Barbapapa, hoe ziet zijn gezin eruit (we kwamen een eind, maar wisten ze niet allemaal te noemen), hoe zijn de verhalen meestal opgebouwd, enz.. Daarna het hele filmpje van de Vreemde koffer getoond en nabesproken. Wat was het probleem, hoe loste Barbapapa dat op, wat zegt Barbapapa als hij de oplossing voor het probleem heeft gevonden, enz.
    Vervolgens wilde ik de aflevering Schapen scheren laten zien, maar die was niet meer te vinden. De tweede opdracht gedaan met een ander filmpje: Barbapapa bouwt een huis. De film stopgezet toen er zich een probleem voordeed. Aan de kinderen gevraagd hoe zij dachten dat het opgelost zou worden. Het duurde even voordat ze echt loskwamen, maar toen waren ze ook niet meer te stuiten. De meest fantastische ideeen werden genoemd als oplossing van het probleem.
    Uiteindelijk wilden ze de hele film afzien, er deden zich nog een aantal problemen voor en zo kon ik dit proces nog 2 keer herhalen.
    Toen het filmpje Barbapapa in Afrika gestart (gelukkig nog wel te vinden). Leuk, omdat het een vervolg is op het verhaal van de Vreemde koffer. Ik had nog niks verteld, alleen dat ik hem weer bij het probleem zou stopzetten. Toen ik de opdracht gaf: maak nu met klei Barbapapa zoals hij zal veranderen om de neushoorn te slim af te zijn konden ze bijna niet wachten tot de klei uitgedeeld werd. Ik had gekozen voor kleuterklei, omdat die lekker flexibel is, het wordt geen bende en de klei kan daarna weer gewoon gebruikt worden. Sommige kinderen haden al heel duidelijk voor ogen wat ze wilden maken, andere keken me hulpeloos aan: Wat moet ik nu maken? Er werd ook echt wel “gespiekt” maar heb dat gewoon laten gebeuren.
    De resultaten op de instructietafel laten zetten en na afloop met de hele groep eromheen en nabesproken. De creaties konden duidelijk in een paar groepen verdeeld worden, daarnaast nog een paar éénlingen. De kinderen waren ook erg complimenteus over vondsten van anderen.
    Een erg leuke, inspirerende les waar zowel ik als de kinderen erg van genoten hebben!
    Bedankt David van der Kooij voor het delen van dit leuke idee!
    Groetjes,
    Liesbeth Mol

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s