Vakantieherinneringen

A.s. maandag gaan de eerste scholen weer van start. Op zo’n eerste schooldag staan vaak vakantie-ervaringen centraal. Er wordt gepraat en getekend. In dit lesidee wil ik een brug slaan tussen het eroderende vakantiegevoel en de harde realiteit van de school – neem dit “harde” met een knipoog.

Lesidee: Vakantieposters die vragen oproepen

De kinderen gaan bij deze activiteit al hun vakantie-ervaringen vertalen in wervende reclame posters voor een reisbureau. Begin met de opdracht om een mindmap te maken met als onderwerp “Mijn Zomervakantie 2012”. In deze mindmap kunnen hoofdtakken als “locatie(s)”, “leuk”, “vervelend”, “activiteiten” e.d. gebruikt worden, of laat de keus helemaal vrij. Vervolgens maakt ieder kind een knallende poster waarop in geuren kleuren wordt uitgebeeld waarom zijn of haar vakantie de beste is/was.
Merk op dat de thuisblijvers de leukste uitdaging hebben; kruip in de huid van een Japanse toerist die jouw stad, dorp bezoekt.

Laat de kinderen eventueel van te voren in reisgidsen of op websites van reisbureaus rondneuzen om voorbeelden te bekijken.

Zodra de posters gereed zijn vertellen de kinderen in koppels of tafelgroepjes aan elkaar over hun vakanties aan de hand van de gemaakte posters. Laat de kinderen elkaar vragen stellen naar details op de posters. Hang de posters goed zichtbaar voor alle kinderen aan de muur.

Een leuke activiteit, maar er mag nog wel een extra schepje creatief denken bij. Bij deze. Goed roeren en warm opdrinken!

Verbinden

Vakantieherinneringen vervagen meestal snel, we worden meegenomen in de sleur van de dagelijkse werkzaamheden en de foto’s op de iPad worden steeds minder bekeken. (Zou er een app zijn die digitale foto’s l a n g z a a m laat verkleuren naar jaren 80 “kodakcentrale-geel”? Zonder “undo”.)

Hoe kunnen we alle vakantie-ervaringen verbinden met wat er het komende schooljaar op het programma staat? Dat klinkt als een brainstorm vraag. En voor een creatieve kijk op de zaak, hakken we de brainstorm in tweeën en wisselen we van perspectief.

Vraag 1: Hoe kunnen we wat we op school leren gebruiken bij vakantie?

Voorbeeld-antwoorden:

  • Rekenen: vakantie budgetteren,  benzineverbruik, fietstocht-calaorieverbruik…
  • Taal: Gedicht schrijven over vakantieplek, vertalen-woordenboekgebruik…
  • Aardrijkskunde: Wat heb ik afgelopen jaar geleerd dat ik hier tegenkom of herken…
  • L.O. : Organiseer samen met andere kinderen een 10-kamp op de camping…
  • Verkeer: Welke afwijkende verkeersborden kom je tegen?

Vraag 2: Hoe kunnen we wat we op vakantie meemaken gebruiken op school?

Voorbeeld-antwoorden:

  • Verdwalen: Bespreek het gebruik van TOM-TOM vs. zelf kaartlezen, voor- en nadelen.
  • Zwerven en ontdekken: Verzamel curieuze vondsten en stel ten toon op school.
  • Aardrijkskunde: Verzamel 10 vragen over de geografie van de vakantiebestemming.
  • Lokale gebruiken: vergelijken van culturen en gewoontes.
  • Taal en beeld: Mindmap maken van de vakantie.

Verdeel de klas in twee groepen (voor vraag 1 en vraag 2) en die groepen weer in (tafel)groepjes van 4 of 5 kinderen. Laat de groepjes 15 minuten ideeën spuien en noteren. Vervolgens kiest ieder groepje het leukste idee en verrijkt dat idee door er nog 15 minuten aan te “sleutelen”. Een mooie methode hiervoor is de S.C.H.A.V.E.N. techniek (zie lesidee Extreme Biology), maar je kunt bijvoorbeeld ook opdracht geven dat ieder kind uit het groepje het idee mag aanvullen met een extraatje.
Na afloop van de activiteit maakt ieder groepje een korte presentatie van het gekozen en uitgewerkte idee. Bespreek de ideeën klassikaal.

NUT
Ik maak graag onderscheid tussen zogenaamde nuttige en onnuttige activiteiten. In een latere blogpost wil ik aandacht geven aan nut en onnut en waarom nut niet altijd nuttig is en onnut vaak wel.
Hier wil ik echter iets kwijt over het nút van bovenstaande activiteiten, namelijk om kinderen te laten nadenken over – en meer te betrekken bij – wat het nut is van alles wat ze leren op school. En dat zaken die ogenschijnlijk oninteressant zijn of ver van het leven van alledag lijken te liggen, zeker hun nut en toepassing hebben. Dit stimuleert het hebben van een open houding en het denken in mogelijkheden i.p.v. weerstanden.

Noot: Fris je geheugen t.a.v. creatief brainstormen op door dit lesidee nog eens te lezen – De Koning van Creatief Denken – en download de Reader Denk Creatief! In deze reader staat een korte uitleg en toelichting op het creatieve brainstormproces.

Variatie: Laat de kinderen zien welke belangrijke zaken er het komende schooljaar op de agenda staan: Rekenen met breuken, ’t kofschip, monniken en ridders, museumbezoek, schoolreis. Stel daarbij de brainstormvraag: “Hoe kunnen we onze vakantie-ervaringen gebruiken bij deze activiteiten?”

Ik wens jullie een inventief en verbonden begin van het nieuwe schooljaar!

Beeldbronnen: volle achterbak – smart-mobilitynetwork.com; aan het strand – hartvannederland.nl; schoolbank – daphnevanstaveren.punt.nl; hi-di-hi – sitcom.co.uk; vakantiemindmap – david

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s