Neil Armstrong’s final leap

Neil Armstrong heeft gisteren zijn tweede en laatste giant leap gemaakt, hij is dood. Zijn grafsteen hing al een eeuwigheid zo’n 380.000 km boven ons hoofd: de Maan. Neil Armstrong belichaamt voor mij de droom die ik in mijn jongensjaren deelde met 4,5 miljard andere mensen – wat was het nog rustig op straat! Alleen Kuifje ging hem voor. Jules Verne? Dat was verzonnen.

Ik vraag me wel eens af: Wat hebben we sinds de spectaculaire jaren ’60 van de vorige eeuw, waarin de race naar de maan plaats vond, eigenlijk nog aan inspirerends en spannends meegemaakt als mensheid? Ok, de redding van de bemanning van de Apollo 13. Maar nu betrap ik mijzelf waarachtig op tunneldenken, op maanziekte.

Vandaag – nadat ik dit lesidee geschreven en gepost heb – ga ik bladeren in het prachtige, met vintage foto’s geïllustreerde boek Moonfire van Norman Mailer (een jubileum uitgave van Taschen).

Lesidee: over grote dromen en avonturen van anderen en van mijzelf

Inleiding: Maanavontuur

Vertel over Neil Armstrong en het maanprogramma. Laat filmpjes van Youtube zien. Laat de kinderen eventueel zelf dingen onderzoeken aan de hand van een vragenlijst, die je van te voren maakt.

Deel 1: Inventariseer grote avonturen; giant leaps.

Laat de kinderen nadenken over andere grote avonturen, inventariseer die op het bord; ontdekkingen, vliegen, beklimming Mt. Everest, de  polen, geluidsbarrière etc. Probeer met de kinderen ook te zoeken naar voorbeelden uit het meer recente verleden, dus na 21 juli 1969. Vind ik weer moeilijk. Komt dat door mijn maanziekte. Misschien de ontdekking van het wrak van de Titanic?

Vergelijk deze avonturen met elkaar. Wat komt overeen? Wat verschilt? Wat dreef de mensen? Wie waren erbij betrokken? Wat ging er goed? Wat ging er mis? De “mislukkingen” mogen ook niet vergeten worden. Wat is daarvan geleerd?

Deel 2: Verzin je eigen grote avonturen

In het tweede deel van deze les staat een grote droom, een groot avontuur van de leerling centraal. Ik zou later op Mars willen lopen! Dat ligt voor de hand. Dus we hebben creatieve divergentiekracht nodig om onze dromen eerst eens wat te verkennen, voordat we kiezen. Gebruik hiervoor de divergentie-matrix, uit het lesidee Uitdozig Denken. Download de divergentiematrix hier.

Leg in het midden van de divergentie-matrix een… tja, dat maakt niet zoveel uit.  Een schaalmodel van de maan of een Satrunus-5 raket is toepasselijk. Laat de kinderen – in tafelgroepjes – de divergentie-vragen beantwoorden (zoveel mogelijk verschillende antwoorden):

  • Waar kan dit allemaal in veranderen?
  • Waar doet dit me allemaal aan denken?
  • Waar heeft dit allemaal overeenkomst mee?
  • Wat kan dit allemaal nog meer voorstellen?

Nu koppelen de kinderen de gevonden antwoorden aan nieuwe mogelijkheden voor een grote droom die ze later – of misschien wel meteen – waar willen maken.

Mogelijk verloop: Bij de Saturnus-5 raket kan een van de antwoorden op de vraag “Waar heeft dit allemaal overeenkomst mee?”, berg zijn (hoog namelijk). Dat brengt een kind op het idee om de hoogste bergen van alle continenten te beklimmen. Een mooi avontuur en niet onmogelijk.

Laat de kinderen ieder voor zich niet een, maar een lijstje van minimaal vijf grote avonturen maken. Daar kiezen ze er eentje uit om mee te beginnen.

Deel 3: Geef handen en voeten aan jouw avontuur.

Grote dromen moet je koesteren, maar ook handen en voeten geven. Vaak betekent dat om de droom in behapbare stukjes of stappen te delen. Zo breng je het schier onmogelijke binnen bereik.

Hoge bergen beklimmen? Dat betekent veel sporten en leren klimmen. Lid worden van een alpinistenvereniging. Lezen over bergbeklimmers en expedities. Heerlijk wegdromen en tegelijkertijd bezig zijn je eigen droom gestalte te geven.

Ik zeg, doen!

Beeldbronnen: Neil Armstrong – trouw.nl; Lunar Module boven de Maan – en.wikipedia.org; National Geographic cover – bodymaxhawaii.com – Satrunus V lancering- blog.seniorennet.be; moonfire – catherineryanhoward.com

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s