Superdieren – nog één keertje

Het zit er weer op. De superdierenkaartjes van Albert Heijn zitten in de map, de ‘dubbelen’ liggen netjes op een stapel met een elastiek erom. Ik moet bekennen, ik heb ervan genoten! De vorige – en eerste – verzameling superdieren (“de uitblinkers van het dierenrijk”) waren al niet te versmaden, maar deze (“lolbroeken van het dierenrijk”) zijn mijn favoriet. Ik heb me werkelijk verbaasd over alle gekke bekken, geinige oren en flitsende kapsels. Bij een aantal schiet ik telkens weer in de lach.

Ik heb voor mezelf een top 5 samengesteld van de dieren die ik als meest “gek” bestempel. En dat was knap moeilijk, want alle dieren in de verzameling hebben echt hun best gedaan om er supergek uit te zien. Zou het startschot voor het carnavalseizoen daar een rol bij hebben gespeeld? Hier is mijn lijstje:

  • Punthoofd-sabelsprinkhaan – Wat een feestvarken, die puntmuts!
  • Rode Oeakri – Die doet het meesterlijk op een Halloweenparty.
  • Poetvis – Mmmmmmwah! Klapzoen.
  • Axoloti – Schatig, en zo… tja… onaards!
  • Hengelaarvis – Geweldige imitatie van een omelet.

Lesidee: Waarnemen, selecteren en reflecteren op keuzecriteria

Vraag aan de kinderen om de/hun verzameling dierenplaatjes te bekijken en een schifting te maken tussen lolbroeken en superlolbroeken. Vraag de kinderen om dit proces te herhalen tot er nog 5 à 10 plaatjes over zijn. Wat vind jij de 5 gekste dieren uit de verzameling lolbroeken van het dierenrijk?

Laat kinderen aan elkaar (twee of drietallen) vertellen welke plaatjes ze gekozen hebben en waarom deze voor hun de “gekste” dieren zijn. Laat ze praten over deze twee vragen:

  • Gebruikte je bij het kiezen telkens verschillende redenen (criteria) of zit er een soort rode draad in? Bijvoorbeeld: omdat ik er om lachen moet, of omdat je het nog nooit eerder gezien had, of omdat het ergens anders op lijkt…
  • Wat zijn de overeenkomsten tussen de dieren die je gekozen hebt, of zie je juist grote verschillen; overGEENkomsten? Zie ook lesidee “De overGEENkomst”.

Na afloop van het twee gesprek schrijven de leerlingen – ieder voor zich – een kort verslag, met de onderdelen:

  • Welke dieren heb ik gekozen?
  • Waarom heb ik deze dieren gekozen?
  • Zitten er overeenkomsten tussen deze dieren of juist helemaal niet (benoemen!)

Bespreek dit eventueel later nog eens met de leerling.

Creatief denken
Belangrijke competenties binnen creatief denken zijn o.m. nauwkeurig waarnemen, en categoriseren. Door verschillende zaken nauwkeurig te bekijken ontdek je namelijk nieuwe, minder voor de hand liggende mogelijkheden om deze zaken te sorteren (groeperen, categoriseren). Deze nieuwe verbanden leggen de weg naar nieuwe inzichten en ideeën open.
Het is ook interessant om je af te vragen welke criteria je uiteindelijk kiest om scheidingen te maken. Gebruik je om de ene verzameling (lolbroeken van het dierenrijk) te structureren  dezelfde criteria als voor de andere (de gekste schilderijen die je ooit gezien hebt, of de gekste verhalen die je kent)?

Beeldbronnen: Superdieren site Nickelodeon/Albert Heijn

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Superdieren – nog één keertje

  1. Pingback: Leren lezen met Superdieren | Mevrouw Kinderboek

Geef een reactie

