De VORM van 2013

AfdrukkenEen boek uit 1933 van H.G. Wells, waarin hij een toekomstscenario voor de wereld schets; The shape of things to come. Ik moest er aan denken toen ik in een ander boek bladerde. Een must-have voor liefhebbers van kaarten: “You Are Here” van Katharine Harmon. Hierin staat een afbeelding die mij bij eerst vluchtige blik deed denken aan een kudde koeien of schapen.

shapes1 shapes2 shapes3 AfdrukkenMaar het bleek een verzameling silhouetten van de Verenigde Staten te zijn, gemaakt door tieners uit Las Vegas. Het is wat zij uit hun hoofd tekenden bij de opdracht: “Teken het silhouet van de VS”. De collage van alle resultaten (gemaakt door Kim Dingle) heet The United Shapes of America.

Het brengt mij op twee lesideeën

Lesidee 1: De vorm van 2013

Vormen kunnen gevoel oproepen. Bekijk met de kinderen in de klas vormen die een gevoel oproepen. Dat kunnen herkenbare iconen zijn (een hartje, een bliksemschicht, de “vloekwolkjes” uit de stripboeken staan vol van voorbeelden) of meer abstracte vormen, geometrisch (een vierkant = hoekig, strak, streng, een cirkel = perfectie, rollend, vrij en blij) of meer vrij (kwallig = vervelend, puntig = pijnlijk, kussenachtig = rust, etc.)

Geef de kinderen de opdracht om abstracte vormen te tekenen en in te kleuren. Daarna knippen ze de vormen uit en maken een collage van de vormen met als titel: De vorm van 2013. De resultaten worden gepresenteerd, besproken en opgehangen. Een interessant begin van het nieuwe jaar.

AfdrukkenJe kunt deze activiteit ook doen door alle kinderen met dezelfde vormen te laten beginnen. Gebruik bijvoorbeeld vormpjes. Dat lijkt misschien minder creatief, maar niets is minder waar. Creativiteit is iets nieuws creëren van iets bestaands (zie: Ode aan de kennis 1 & 2), zo ook hier.

Lesidee 2: De Verenigde Nederlanden

shapes5Geïnspireerd op het voorbeeld The United Shapes of America, uit het boek van Katharine Harmon. Geef de kinderen een A4-tje en vraag om de omtrek van Nederland (of Europa, België, Sandy Island, of welk (ei)land dan ook). Knip de resultaten uit (met een rand wit er omheen, dat knipt makkelijker), en maak met zijn allen een collage; The United Shapes of The Netherlands.

Expressie of Creatief denken?

Beiden, duidelijk. Qua creatief denken gaat het hier m.n. om een creatieve kijk hebben op wat vertrouwd lijkt, wisseling van standpunt. Zo vinden we nieuwe verbindingen. Deze activiteiten helpen bij de ontwikkeling daarvan en activeren een creatieve mindset, die we o.m. terugzien in bij wetenschappers, schrijvers en kunstenaars. Hoeveel daarvan zitten er bij jou in de klas?

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s