LIJNLAB – Lijnenlaboratorium

AfdrukkenCreativiteit zit overal in, om, op, onder en doorheen. Toen Bert van der Neut (@bertvanderneut) me uitnodigde om een reeks activiteiten voor een creatieve carrousel te ontwikkeling, die hij op een basisschool organiseerde, was het eerste wat bij me opkwam: hoe kan ik de rode draad van creativiteit vervlechten met de rode draad van iets heel “gewoons”. Een lijn bijvoorbeeld, dacht ik hardop. Zo ontstond ergens bij hectometerpaal A2 L 79.9 het idee “Lijnenlaboratorium“, een werkplaats waar kinderen elkaar instrueren en helpen bij allerlei activiteiten waarin creativiteit en het begrip lijn elkaar raken.

lijnlab1 Afdrukken lijnlab3 lijnlab4Samen met Anouk Wissink (@notjustteach) stelde ik een longlist op van mogelijkheden, met de nadruk op “long”. Daarvan heb ik 8 activiteiten uitgewerkt, met de intentie en het verlangen (“longing”) om de hele lijst van laboratoriumexperimenten in de toekomst nog eens uit te werken in een Handboek voor Lijn-Laboranten.

Het Lijnen-Laboratorium bestaat uit een aantal verschillende activiteiten waarin het begrip “lijn” telkens op een andere manier in verbinding wordt gebracht met creatieve (denk)vaardigheden. De activiteiten doen een beroep op de nieuwsgierigheid van kinderen (en volwassenen) en nodigt ze uit om de wereld eens op een andere manier te bekijken en daarmee te experimenteren.

Ik wil hier deze 8 activiteiten met jullie delen en zou het reuze leuk en fijn vinden om jullie reacties en ervaringen terug te krijgen. Het zijn per slot van rekening experimenten. Download de activiteitenbeschrijving daar -> LIJN-LAB.pdf

Een korte toelichting op het LIJNLAB-activiteitenconcept

De activiteiten zijn zo beschreven dat zij onderdeel vormen van een “carrousel” van activiteiten waarin de kinderen individueel of in kleinere groepjes telkens enige tijd mee bezig zijn. De opzet is dat oudere kinderen optreden als “laboratorium-assistenten” en de jongere kinderen helpen waar nodig. Ook krijgen ze de kans om  verantwoordelijkheid te nemen voor het in goede banen leiden van de activiteiten.

De activiteiten kunnen uiteraard ook op een andere manier georganiseerd worden.

De beschrijving van iedere activiteit kan 2-zijdig worden uitgeprint en gelamineerd; klaar voor gebruik! In deze beschrijving vinden de laboranten een inleiding, een toelichting, een opsomming van de benodigde materialen en een puntsgewijze instructie.

Note bene: Bert van der Neut is medeinitiatiefnemer van “pestaanpak M5” (www.pestaanpak.nl). Bezoek M5 op de NOT 2013, standnummer 08.A004

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s