Veuillez laisser cet endroit…

AfdrukkenVeuillez laisser cet endroit aussi propre que vous l’avez trouvé. Voor de vakantievierende Frankrijkganger een bekende tekst, die je in menig Frans toilet vindt. “Laat deze plek zo schoon achter als u hem heeft aangetroffen”, dat is vragen om problemen. Beter geweest zou zijn: Ruim achter je kont op. Vertalen hoeft niet, Nederlands is de voertaal op Franse campings in Julliet en Août. In campingwinkels is “Quoi et Comment en Néerlandais” een hit.

toilet4toilet3toilet1toilet2Of deze kleine boodschap nu in het Frans, Nederlands, Swahili, Braille of gebarentaal in toiletten op school kenbaar wordt maakt, ook op daar is toiletproperheid een issue. Ik sprak er laatst over met een vriendin, leerkracht met jarenlange ervaring voor de klas en als onbezoldigd toiletjuffrouw. Ze vertelde mij hoe ze met de kinderen in haar klas – wanneer de nood hoog was – een brainstorm houdt met een creatieve vraagstelling: Richt het toilet zo in dat wie na jou aan de beurt is, er met plezier gebruik van kan maken. Een potentiële bron voor serieuze en hilarische ideeën. En waarom zou je geen pret mogen beleven aan zaken van hygiënische aard?

Lesidee: Brainstormen over toiletgebruik.

Je kunt deze brainstorm een ander tintje geven, waarmee de creativiteit van de kinderen extra wordt uitgedaagd. Want een open brainstormvraag zoals hierboven mag uitnodigen tot creatieve ideeën maar kan snel doodslaan; geen ideeën meer. Een eenvoudige techniek om aan meer ideeën te komen is deze:

  • Ga de groep rond, de eerste leerling mag twéé dingen in het toilet plaatsen die deze intieme plek verrijken voor de volgende gebruiker.
  • De volgende leerling mag één van die dingen verwijderen en er iets anders voor in de plaats zetten, hangen, leggen, spuiten,etc.
  • Ga zo de klas rond.
  • Leg alle veranderingen in volgorde vast.

Bespreek dit na en koppel een en ander eventueel aan het schoon houden van de toiletten op school. Brengen de vondsten jou en je leerlingen op ideeën die daadwerkelijk kunnen worden gebruikt om het toiletgebruik fris te houden?

Zo maak je het creatieve brainstormproces rond; beginnen met een vraagstelling, eerste een rondje ideeën spuien, daarna met een creatieve denktechniek nieuwe – soms gekke, vreemde – ideeën bedenken, daarna zoeken naar mogelijkheden die bruikbaar kunnen zijn en die uitwerken.

Na de brainstorm allemaal handen wassen!

Beeldbronnen: vies toilet – waooooo.over-blog.com; bordje – signals.fr; wc eend – 105nl.com; schoteltje – hardhoofd.com

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Veuillez laisser cet endroit…

  1. Annemarie zegt:

    Dit ga ik zeker doen in mijn klas! Dient meerdere doelen; schoon toilet, leuk klassengesprek en betrokkenheid van alle kinderen (alle kinderen zijn geinteresseerd in de WC)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s