Tegenstrijdige en veelzijdige vakantieherinneringen

AfdrukkenDe schooldeuren gaan binnenkort weer open. Een week of wat geleden konden de kinderen niet wachten om vakantie te krijgen, nu kunnen ze niet wachten om… nou ja het is wel jammer dat de vakantie straks weer voorbij is.

vakherr1 vakherr3 vakherr4 vakherr2De kinderen hebben natuurlijk weer van alles meegemaakt – in verre oorden of achter de bank – en willen daar graag over vertellen. Menig juf en meester heeft daar ook tijd voor ingeruimd tijdens de eerste schooldag(en). Tekeningen, opstellen en voordrachten. Wat heb jij tijdens de vakantie allemaal gedaan?

Probeer deze opdracht eens wat prikkelender en uitdagender te maken, fris het geheugen eens op een andere manier op. Ik geef twee suggesties.Tegenstellingen

Laat de kinderen nadenken over tegenstellingen die ze in de vakantie hebben ervaren. Voorbeelden hiervan zijn: de warmste en de koudste dag, de hoogste en de laagste (diepste) plek, het snelst en het langzaamst voortbewegen, het lekkerste en het minst lekkere eten, etc. Laat de kinderen aan de hand van de gevonden tegenstellingen verslag doen van hun vakantieavonturen.

Vakantiekubus

Vroeger was het een hit en je ziet ze hier en daar nog wel op dressoirs en bureaus staan. Plexiglas kubussen met daarin aan iedere zijde een foto gestoken. De kinderen gaan een kubus maken van karton, met daar hun vakantieherinneringen op. Op iedere zijde van de kubus werken ze een vakantiethema uit. Die mogen ze zelf verzinnen of noteer tijdens een klassengesprek wat de meest populaire of juist unieke, vreemde thema’s zijn. Voorbeelden verzinnen is niet moeilijk: eten, uitstapjes, camping, weer, muziek, hoogtevrees, lasagna-allergie. Bedenk dus zes thema’s die jouw vakantie hebben ‘gemaakt’.

Aan de binnenzijden (of buitenzijden, maar dat kun je nog niet zien) van de kartonnen kubus schrijven de kinderen in een korte zin – “een tweet” – kernachtig op wat het thema voor de vakantie heeft betekent. Bijvoorbeeld voor eten: “De pizza’s waren geweldig maar ik kreeg puistjes van de lasagne die mijn moeder steeds maakte. #eten #italievakantie” Aan de andere zijden maken de kinderen per thema een tekening of collage. Zet de kubus in elkaar en vertel erover voor de klas.

Extra opdracht voor vindingrijke kinderen: maak de kubus zo dat hij makkelijk binneste-buiten en buitenste-binnen kan worden gedaan. Ben benieuwd naar de oplossingen die hiervoor gevonden worden. Ik heb er zelf al een, maar die is nog wat slapjes.

Creatief denken? Ja, bewuster en vanuit andere perspectieven naar (eigen) ervaringen terugkijken legt nieuwe mogelijkheden en betekenissen bloot. Wat wetenschappers en kunstenaars graag doen.

Een fijne start van het nieuwe schooljaar!

Nog meer vakantieherinneringen vind je hier.

===============================================

CDO-logo-klein-vindingrijkBenieuwd naar nog meer nieuws over creatief denken, lesideeën en hoe jouw collega-leraren er mee aan de slag zijn? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Creatief Denken in Onderwijs, C.D.O. www.creatiefdenkeninonderwijs.nl

===============================================

Beeldbronnen: hyperkubus – nl.wikipedia.org; ying en yang – novazeme.ning.com; fotokubus – fotoproductenonline.nl; lasagne – allrecipes.com

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s