iVindingrijk

AfdrukkenIk kwam in HP/De Tijd van een aantal maanden terug een cartoon tegen van Olivier Heiligers. Hij viel me op door de ‘losse’ plaatjes. Plaatjes die door de cartoonist welbewust in een volgorde waren neergezet. Het vertelt een verhaal van een fietser die na een onfortuinlijke gebeurtenis in het ziekenhuis belandt. Bij nadere inspectie zag ik dat plaatje no.1 en het laatste plaatje een vormovereenkomst hebben; te weten die van een koptelefoontje. Doelbewust, constateerde ik toen ik de titel van de cartoon las: ‘iStethoscope’.

ivind2 ivind5  ivind1ivind4Het brengt mij op de volgende activiteit voor in de klas. Wellicht precies dezelfde opdracht die Heiligers zichzelf gegeven heeft. Ik lees HP/De Tijd niet regelmatig, maar het deed mij vermoeden dat het om een rubriek met vaste formule gaat: ‘Sequentie’.

Lesidee: Toevallige verhalen verzinnen in 9 afbeeldingen, met ‘iets’

Laat de kinderen de cartoon van Heiligers zien. Bespreek wat er op de plaatjes gebeurt en hoe Heiligers’ cartoon-formule werkt. Je kunt de cartoon hier downloaden.

ivind7Wat er vervolgens nodig is, is een gebruiksvoorwerp (in de cartoon een koptelefoontje). Neem dit als uitgangspunt bij het stellen van deze vraag: “Waar lijkt dit allemaal op?” (in de cartoon een stethoscoop.) Of iets abstracter: “Wat kan dit allemaal nog meer voorstellen?” Laat kinderen zoveel mogelijk antwoorden bedenken. Doe dit bijvoorbeeld klassikaal en zet de verzonnen antwoorden op het bord.

Nu kiest ieder kind een van de antwoorden. De opdracht is: Verzin een verhaaltje dat begint met het gebruiksvoorwerp en eindigt met het antwoord dat je gekozen hebt. Visualiseer dit op de manier zoals Olivier Heiligers dat in zijn cartoon(s) doet: Start – 7 tussenstappen – Eind. De kinderen tekenen de plaatjes op losse A6-jes.

Ieder kind ‘schud’ zijn tekeningen door elkaar en geeft het stapeltje aan een klasgenoot. Die moet er dan een lopend verhaal van maken, dat begint met het gebruiksvoorwerp en eindigt met het gekozen antwoord. Vraag: “Kun je zien welke twee plaatjes dat zijn?” en “Ontstaan er verhalen die de cartoonist niet van te voren had bedacht?”

Olivier Heiligers voor gevorderden

Kijk eens op internet naar de verschillende cartoons van ‘Olivier Heiligers’. Dan ontdek je de verschillende formules die hij gebruikt bij het maken van dergelijk sequenties. Laat de kinderen dit ook doen of zelf nieuwe formules bedenken. Je zult merken dat de formules te maken hebben met de 4 creatieve denkvaardigheden die ik op deze blog regelmatig bespreek; associëren, analogieën gebruiken, verbeelden en waarnemen. Lees ook de blogs over de Divergentiematrix, je vindt ze hier allemaal onder elkaar.

Hef fun!

Beeldbronnen: Stethoscoop – harenerweekblad.nl; Olivier – studionoord.net; HP/De Tijd – bladen.nl

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s