Een gezellig (reken) moment

Afdrukken(Voor Hans Stavleu) Laatst gebeurde het weer. De doos met koffiecups was leeg, ik plette het doosje en stond klaar om het bij het oud papier te gooien. “STOP!” Iemand die ik goed ken. “Heb je de punten er afknipt!?” Iemand die ik goed ken lijkt op mijn moeder, en op die van haar. Dat is best, ik kan ermee leven, prima zelfs. Maar mijn moeder en mijn schoonmoeder waren (de facto: was en is) van die nog typische spaargeneratie. De keukenschaar lag altijd paraat om zegels te knippen, coupons, kortingsbonnen. Nu zijn het de zegels van D-E waar ik het even over wil hebben.

koffie3 koffie1 koffie4 koffie2 Ik knip uit principe de zegels van D-E niet uit. Ik heb namelijk wel meer te doen. Weet je hoeveel tijd dat kost, zo’n zegel uitknippen? Ja dat weet je (maar besef je het ook?): gauw 30 seconden (schaar pakken, vier maal een knip haaks op elkaar, gefrot met papier, koffiekorrels die eruit vallen (arrggh!) wegvegen, schaar opbergen, punten opbergen in de ‘spaarpot’). En wat heb je op een pak koffiecups? 15 punten. Die drink ik in anderhalve dag op = zeg maar 5 pakken per week = 75 punten. Om een leuke mok uit de winkel van D-E te scoren moet ik 16 weken (ongeveer kwartaal) koffie drinken. Na een jaar heb je er vier en kun je de buren op de koffie vragen om de nieuwe mokken te bewonderen. Doe het rekensommetje maar. Ik ben 40 minuten kwijt aan knippen en dan heb ik het nog niet gehad over het volplakken van de spaarkaarten, het opsturen, inleveren, ontvangen (niet thuis, bij de buren). Goed, dat zijn vaste kosten en als je flink doordrinkt en in één keer 20 mokken besteld, nemen we die op de koop toe. Maar toch, ik ben ZZP er ik heb wel wat anders te doen, mijn keus.

Ik heb overigens alle begrip voor eenieder die zich wel wil onderdompelen in de lekkerste koffie die je kent, alvorens een porseleinen Nijntje theeserviesje te bestellen voor 5000 punten (een jaar koffie-snorkelen). Iemand die ik goed ken dus.

Hè, dat moest er even uit.

Je ziet de verborgen lesideeën wel neem ik aan. Er is rekenwerk aan de winkel. Een paar voorbeelden, laat de kinderen zelf ook verzinnen.

  • Onderzoek de spaarcultuur in Nederland en hoe is dat in andere landen? Ga naar de super en inventariseer op hoeveel producten een spaaractie ‘zit’ en hoe.
  • Laat de kinderen in de klas eens een educated geuss doen van de waarde van een D-E punt. Ik kom op ongeveer 0,005 euro, een halve cent. Die heeft mijn moeder nog meegemaakt.
  • Kies een mooi product dat je graag zou willen hebben. Een iPhone 6+? Een speelgoedkraan? Een fiets met 21-versnellingen? Reken uit hoeveel onverdunde Lungo Profondo (intensiteit 8) je moet verstouwen om dat in de D-E shop te kunnen kopen. Teken het gewilde object en een container met koffie op schaal en in de juiste verhouding.
  • Een rijtjeshuis? Kijk op Funda.nl en doe een bod uitgedrukt in hectoliters Espresso.
  • De klapper: het Amerikaanse begrotingstekort. Om half 9 ’s ochtends en kwart voor 3 ’s middags. Reken uit in gallons, teken het verschil (tankwagens?) en verwonder je.
  • En hoeveel geld spaar je eigenlijk uit als je in plaats van D-E koffie evenveel thee of water zou drinken? Hoe snel heb ik dan dat rijtjeshuis bij elkaar gespaard? Een beetje precies graag; vergeet niet dat water niet gratis uit.

Beeldbronnen: kop koffie – westkruiskade.com ; D-E logo – greenbergnielsen.nl ; mok – douweegbertsenmeer.nl

 

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Een gezellig (reken) moment

  1. Hans Stavleu zegt:

    wiskundeknobbel
    Hmmmm… net een heerlijke dubbele espresso na het eten gedronken. Het smaakte weer voortreffelijk. En bedacht me: “ik heb al een blikje vol met die DE-spaarpunten, waar ik eigenlijk niets mee doe!” Volgens mij spaar ik die dingen al jaren. Ik doe er nog steeds niets mee. Wordt het niet eens tijd om ze te gaan inleveren? Of spaar ik nog verder? Het uitknippen heeft iets ontspannends, misschien spaar ik ze daarom. Het sparen is voor mij niet zo zinloos? Maar… hoeveel van die zegeltjes heb ik eigenlijk en hoeveel punten is dat bij elkaar? Ik ben er te lui voor om dat uit te zoeken. Heeft iemand een spannend idee om ze op een slimme manier te tellen? Kan ik ze wegen? Kan ik ze op tafel uitspreiden en kijken hoeveel oppervlakte ze bestrijken? Of is het toch slimmer om elke leerling uit de klas een klein stapeltje te geven en die te laten tellen?
    Dit brengt me tot de ultieme vraag van David’s inspiratie voor lesideeën: “hoeveel koffie past er in een wiskundeknobbel?”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s