Betekenisloze lessen

Afdrukken(Voor Piet-Jan Baarda) Ik had vroeger een collega’s die op een goede morgen kantoor binnenliep met de mededeling: “Ik heb een zak onderdelen gekocht.” Twee jaar later kwam hij het terrein van het KLM Hoofdkantoor in Amstelveen opdenderen op een Harley Davidson uit 1944. Hij had zo van Normandië ( was het een Liberator?) hierheen kunnen ronken, want dat doen ze, Harley’s, ronken.

betekenisloos2betekenisloos1betekenisloos3betekenisloos4Ik geef je twee lesideeën rond om een zak onderdelen. Ze verschenen afgelopen week in Jeugd in School en Wereld.

  • Betekenisloze onderdelen: Ontwerp een apparaat of machine waarin een aantal vreemde onderdelen verwerkt zijn.
  • Betenisloze vormen: Een reeks kortere en langere activiteiten die allemaal draaien om abstracte figuren.

betekenisloos5Download de pdf met de lesideeën en achtergrondinformatie hier. in de achtergrond informatie vind je in het kort iets wat ik bijzonder relevant vind in relatie tot de vaardigheden van de 21ste eeuw en de hype eromheen waarin we – misschien wel – verstrikt beginnen te raken: Domeinspecificiteit. Door dit onderwerp aan te snijden kunnen we creativiteit koppelen aan talentontwikkeling. Want het aanleren van algemene creatieve vaardigheden is allemaal goed en aardig, waar het pas echt spannend wordt is op het raakvalk tussen creativiteit en “what makes you tick”; ik noem het talentontwikkeling ik schrijf er binnenkort over in Kunstzone. Reken erop dat ik in de toekomst vaker met dat belletje zal rinkelen, Voor nu: Hef vun!

 

 

 

 

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

