Het Ideeëntoestel

Amstelveen, 22Afdrukken september 2015 – Vandaag verscheen het lespakket Het Ideeëntoestel. Een lessenreeks voor het ontwikkelen van creatieve denkvaardigheden en nieuwsgierigheid bij basisscholieren. Het lespakket bevat 18 lesbrieven (6 voor iedere ‘bouw’), een ontwikkelingskarakteristiek en praktische en theoretische handvatten voor de leerkracht. Het vormt een compacte ‘starter-kit’ voor het stimuleren van creatieve denkvaardigheden, nieuwsgierigheid en een onderzoekende houding bij leerling én leerkracht. Het boek is verschenen bij uitgeverij Leuker.nu en verkrijgbaar via www.leuker.nu.

HIT boek img-thumbHet concept van Het Ideeëntoestel werd ontwikkeld door David van der Kooij en Anouk Wissink, in de praktijk getest op een drietal scholen en geëvalueerd in samenwerking met het Centrum Brein & Leren van de Vrije Universiteit Amsterdam.

David van der Kooij, Anouk Wissink & Jelle Jolles.  

www.ideeentoestel.nl


Over Het Ideeëntoestel
2015-01-22 14.49.50Het onderwijsboek Het Ideeëntoestel is vooral gericht op de onderwijspraktijk. Het biedt aan leerkrachten alle informatie over creatieve denkvaardigheden en creatieve ontwikkeling die nodig zijn om de gestructureerde en helder geschreven lesbrieven uit het boek in de praktijk te brengen. Doel van het boek is de leerkracht met concrete hulpmiddelen en achtergrondinformatie te helpen bij het bevorderen van creatieve denkvaardigheden bij de leerling. Ook wordt er een beroep gedaan op de creatieve ontwikkeling en houding van de leerkracht zelf. Op deze manier willen de auteurs invulling geven aan de groeiende behoefte aan concreet lesmateriaal voor de ontwikkeling van misschien wel de belangrijkste cognitieve vaardigheid van de mens: creativiteit.


2015-01-22 14.48.18Creativiteit en onze samenleving
Het begrip ‘creativiteit’ wordt nog vaak enkel in verband gebracht met het domein van kunstzinnigheid. Creativiteit is veel breder dan alleen dat. Het heeft ook betrekking op denken, logisch redeneren en het zoeken en vinden van nieuwe mogelijkheden, routes en oplossingen. Onze samenleving draait op creativiteit. Zonder creativiteit geen nieuwe technologieën, producten of diensten, geen oplossingen voor uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld milieu, zorg, voedselvoorziening of ondernemerschap. Onderwijs speelt een belangrijke rol bij het ontwikkelen van denkvaardigheden die verband houden met creativiteit. Het maakt leerlingen meer flexibel en vindingrijk om de kleine en grote uitdagingen van deze  tijd aan te gaan.


Creativiteit binnen het onderwijs
2015-01-22 14.37.41Binnen ons onderwijs wordt creativiteit meer en meer gezien als een ‘brede competentie’, die niet alleen binnen kunstzinnige vorming, maar juist ook daarbuiten een hefboom kan zijn voor het ontdekken en ontwikkelen van talenten. Initiatieven als Onderwijs 2032, het Platform Bèta-techniek, Talentenkracht, Breinplein en universitaire ‘wetenschapsknooppunten’ onderstrepen het belang van creativiteit, nieuwsgierigheid en onderzoekend leren binnen het onderwijs. De vraag naar concrete leermiddelen neemt hierdoor toe: Het Ideeëntoestel geeft een antwoord op deze vraag.


In de onderwijspraktijk
2015-01-22 15.17.11Anouk Wissink (leerkracht en intern begeleider, deskundige op het gebied van creatieve ontwikkeling van het jonge kind) en David van der Kooij (deskundige op het gebied van toegepaste creativiteit en auteur van Het Grote Vindingrijkboek) beschreven de ontwikkeling van creatieve denkvaardigheden en attitude bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Daarbij maakten zij 18 praktische lesbrieven om creatieve ontwikkeling in de onderwijspraktijk te brengen. De lessen spelen zich af tegen de fantasierijke achtergrond van ‘een vliegende theepot’ – Het Ideeëntoestel – en de bewoners ervan – De Doordenkers. Samen met de Doordenkers beleven leerling en leerkracht creatieve denkavonturen en versterken daarmee hun flexibiliteit en vindingrijkheid.


Gefundeerd en getest
Bij het beschrijven van de creatieve ontwikkeling en de interventies die de lessenreeks vormen lieten de auteurs zich leiden door wetenschappelijk onderzoek en bevindingen uit hun eigen (onderwijs)praktijk en die van derden. De lessenreeks werd uitgetest op drie scholen in acht groepen. Een evaluatie, uitgevoerd in samenwerking met Prof. Dr. Jelle Jolles, Dr. Sanne Dekker en Dr. Suzanne Mol van het Centrum Brein & Leren van de Vrije Universiteit Amsterdam, liet zien dat het materiaal en de aanpak gewaardeerd worden in de praktijk. Een samenvatting van onderzoeksverslag en praktijkervaringen verscheen in januari 2015 in het pedagogische tijdschrift Jeugd in School en Wereld (zie bijlage).


Leidraad en inspiratie
De auteurs van Het Ideeëntoestel lieten zich leiden en inspireren door werk uit onderzoek en praktijk van onder meer:

Teresa Amabile; Liesbeth van Beemen Roger & Manu De Bruyn; Teresa Cremin; Mihaly Csikszentmihalyi; Sanne Dekker; Carol Dweck; Eleonoor van Gerven; Jelle Jolles; Anky Jacobse; James Kaufman; Rita Kohnstamm; Suzanne Mol; Jos van Onna; Keith Sawyer; Robert Sternberg; Frank Verhulst

Maar ook door inbreng van de leerkrachten en leerlingen waarmee de auteurs de afgelopen jaren in de praktijk hebben gesproken en gewerkt.


HIT boek img-thumbBoekinformatie

Het Ideeëntoestel – Creatieve denkvaardigheden voor het basisonderwijs.

David van der Kooij & Anouk Wissink. Met een voorwoord van Prof. Dr. Jelle Jolles.

Paperback A4,
164 pagina’s
Uitgeverij: Leuker.nu
Prijs: €34,95

Download voorbeeldpagina’s

Een overzicht van de inhoud:
•  18 prikkelende lesbrieven (6 voor ieder ‘bouw’).
•  Praktische en theoretische achtergronden bij de lesbrieven.
•  Toelichting op gebruikte wetenschappelijke en praktische bronnen.
•  Verslag en evaluatie van het gehouden testtraject.
•  Creatieve ontwikkeling in de basisschoolleeftijd.

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s