Galerij

Op deze pagina vind je een aantal praktijk voorbeelden met resultaten, die door kinderen zijn neergezet tijdens de uitvoering van een van de activiteit op deze blog. Je vindt naast tekst, filmpjes of foto’s ook de verwijzing naar de desbetreffende lesideeën.

Deel ook de resultaten die de kinderen in jouw klas hebben neergezet. Ter inspiratie voor anderen. Stuur me een mail of twitterbericht.

Uitdozig denken met groep 2 van Juf Rianne (@mindmapjuf)

Juf Rianne was enthousiast voor het lesidee “Uitdozigdenken” en schreef een verslag van de activiteit, die zij samen met de kinderen van haar groep 2 uitvoerde:

“Vanmiddag heb ik een les ‘uitdozig denken’ gegeven aan de leerlingen van groep 2. De les die Anouk hierboven beschrijft, heb ik gebruikt als inspiratiebron.

INTRODUCTIE
Voor deze les had ik had een mooie doos meegenomen en alleen ìk was op de hoogte van inhoud. Ik liet de doos in de kring rond gaan. De kinderen mochten, zonder de doos te openen, de inhoud verkennen met de bedoeling, dat ze hierdoor een idee kregen van de mogelijke afmeting, de vorm, het gewicht etc. Na afloop mochten ze met hun handen aangeven hoe groot ze dachten dat het voorwerp was. Ze mochten ook vertellen welke vorm en kleur ze dachten dat het voorwerp had. Daarna mochten ze raden wat het was, maar er werd niet verklapt of het antwoord goed/ fout was. De volgende voorwerpen werden genoemd: stuiterbal, plank, telefoon, boek, blok, fluit, bakje, steen, huis van karton.
Na deze verkennende ronde mocht één van de leerlingen in de doos kijken. De overige leerlingen mochten vervolgens uitsluitend gesloten vragen stellen en op die manier de inhoud van de doos achterhalen. Er werden vragen gesteld m.b.t. vorm, soort, materiaal en andere eigenschappen. Een leerzaam proces, want …door ‘slimme’ vragen te bedenken, kun je het aantal vragen reduceren en als je luistert naar alle gegeven antwoorden, kun je daaruit conclusies trekken. Na 21 zinvolle vragen werd het voorwerp geraden. Een banaan!

ASSOCIËREN
Tja… waar denk je aan als je een banaan ziet? In eerste instantie begrepen de kinderen niet goed in welke richting ze moesten denken. De vraag prikkelde namelijk onmiddellijk hun fantasie. Nadat ik ze met een voorbeeld op het juiste spoor had gezet, kwamen ze met de volgende associaties; opeten, honger, open maken, lekker door de sla, meenemen naar school of op vakantie, in een tas of een bananenbakje, door midden snijden, groeien, plukken, winkel, boom, bezorgen, fruitmand voor zieke mensen (suikerziekte) of voeren aan olifanten, apen paarden en mensen (baby)

ANALOGIEËN ZIEN
Waarnemen en verbeelden vond ik erg dicht bij elkaar liggen en moeilijk om het verschil aan deze leeftijdsgroep uit te leggen, zeker in een eerste les. Daarom heb ik deze twee items geclusterd en als laatste aan de orde gesteld. Daarvoor heb ik de kinderen gevraagd om de klas eens rond te kijken en op zoek te gaan naar voorwerpen, die op een banaan lijken. Als eerste werd de maan genoemd, maar ook de haak van de kraanwagen van Pluk, de (gele) bak van de duplo, de plastic banaan uit de huishoek en de letter C en de S van de letterboom werden gevonden. Opvallend was, dat ze voornamelijk naar overeenkomsten in vorm zochten. Goed om in een volgende les iets meer aandacht aan te besteden!

WAARNEMEN/ VERBEELDEN
Tot slot mochten ze een andere toepassing voor de banaan bedenken en deze uitbeelden. De overige kinderen moesten vervolgens raden wat het was. De banaan werd gebruikt als kam, microfoon, telefoon, ketting, armband of horloge, zaag, gips, verrekijker, pen, haarband, maar ook als kin, oor, baard, kuif, lange neus.

Deze les was een groot succes, voor we het in de gaten hadden, was er een uur voorbij! De divergentiematrix heb ik overigens niet gebruikt. In plaats daarvan heb ik ervoor gekozen om alle antwoorden op te schrijven, te visualiseren en verwerken in een mindmap. Deze hangt vanaf volgende week in de klas en kan tijdens de werkles ‘gelezen’, besproken en wellicht aangevuld worden. Een foto van deze mindmap zal binnenkort op mijn website http://www.mindmappenmetkleuters.nl gepubliceerd worden. Naast het bevorderen van creatief denken, is deze les ook zeker waardevol voor de taalontwikkeling, in het bijzonder de woordenschatontwikkeling. David, bedankt voor dit super creatieve idee en Anouk, jij bedankt voor een concrete lesuitwerking!”

Zo sterk als een beer…

Kinderen maken vergelijkingen tussen zichzelf en dieren. Op basis daarvan bedenken ze hun eigen metaforen en visualiseren die. Met dank aan Anouk Wissink. Voor lesidee klik hier.

Extreme Biology

Kinderen bestuderen dieren aan de hand van Superdierenplaatjes van Albert Heijn en een prachtig doe-prentenboek. Daarna gaan ze met de S.C.H.A.V.E.N. denktechniek compleet nieuwe dieren ontwerpen. Met dank aan Anouk Wissink. Voor lesidee, klik hier.

Resultaten-clip: http://photopeach.com/album/rp264t

Uitdozig denken

Met de divergentiematrix leren kinderen aan de hand van 4 elementaire vragen anders aan te kijken tegen een gegeven zaken. De 4 basisvaardigheden van creatief denken (waarnemen, associëren, verbeelden en analogieën gebruiken) samengebald in een activiteit. Met dank aan Anouk Wissink. Voor lesidee, klik hier.

Resulaten-clip: http://photopeach.com/album/sgd8o5

7 x 8 = Legergroen (Getallen vertellen verhalen)

Vertrouwd raken met cijfers door associaties te maken op basis van de vorm ervan. Met dank aan Anouk Wissink. Voor lesidee, klik hier.

Resultaten-clip: http://photopeach.com/album/odo3kb

Een reactie op Galerij

  1. s zegt:

    wat een super leuke waardevolle ideeen!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s