Gtefhierihmcsscmhireihfetg

Vorige keer hiërogliefen, vandaag GtEfHiErIhMcSsCmHiReIhFeTg. Gtefhierihmcsscmhireihfetg en codes zijn weer helemaal actueel. Sinds de berichtgeving rond ‘Wikileaks’ in de belangstelling staat, wordt er veel gesproken over 128 en 256-bits coderingen en sleutels.

Geheimschrift en codes spreken erg tot de verbeelding. Romantische ideeën over spionnen, list en bedrog kietelen de fantasie.  Laten we deze ‘verbeeldingskriebel’ eens gebruiken om eigen geheimschriften te verzinnen.

Lesideeën: Verzin verschillende (mechanismen voor) geheimschriften.

Vertel de kinderen over geheimschriften. Bespreek met elkaar waarom geheimschriften nodig of handig kunnen zijn. Wie gebruikt ze en waarom? Een koppeling met geschiedenis of logica/wiskunde is snel gelegd.

Laat vervolgens twee eenvoudige formules/mechanisme zien voor een geheimschrift:

  • Tabel: A=1, B=2, etc.
  • Letterspringen: A=B, B=C, etc.
  • Dingbats: Ieder letter wordt door een symbool gerepresenteerd. Schrijf een tekst op de computer en vervang het lettertype door ‘dingbats’, ‘webdings’, o.i.d.)

Daag nu de kinderen uit om deze twee mechanismen te verfijnen of uit te breiden. Voorbeelden zijn: Tel de cijfers uit de datum van vandaag bij elkaar op (14-11-2011 = 2036 = 11 = 2), de uitkomst bepaalt de verschuiving bij het letterspringen. Even uitkomsten is naar rechts springen, oneven is naar links.

In een vervolgopdracht vraagt je de kinderen om zelf een of meer nieuwe mechanismen te verzinnen. En dat is best moeilijk.

Ook hier kan – net al in het vorige lesidee over hiërogliefen – een beperkende bijopdracht hulp bieden.

  • Verzin een geheimschrift voor apen, zeelieden, baby’s of kantoorpersoneel.
  • Verzin een gehmeisrchift voor gebruik onder water.
  • Verzin een gfhesimchriet om cijfers mee te coderen.
  • Verzin een tfirhcsmieheg voor spoken en geesten.

Maak gebruik van vooronderstellingen, zoals we in andere lesideeën al gedaan hebben. Wat zijn bijv. eigenschappen/vooronderstellingen t.a.v. van spoken? Ze rammelen met kettingen, zijn van een oude lakens gemaakt, roepen Oehoe!, lopen dwars door de muur en werken ‘s nachts. Gebruikt deze kenmerken om geheimschriften te verzinnen…

Over geheimschriften is erg veel informatie te vinden op internet. Op de site van scoutinggroep Indaba uit Zwolle staan heel leuke voorbeelden; http://www.indabagroep.nl/instructie/geheimschrift/

Huiswerktip: Geef de kinderen opdracht om thuis op internet op zoek te gaan naar geheimschriften en die uit te printen of op te schrijven. Die kunnen in de volgende les gepresenteerd of opgehangen worden.

Koppelingen met taal, wiskunde, vooronderstellingen, geschiedenis, creatief waarnemen, alternatieven zoeken en experimenteren.

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s