Het Zwitsers legerzakmes

Vandaag staat wereldoriëntatie op het programma. We gaan het mes zetten in landen en culturen. Uiteraard met een creatieve denktechniek. Jij en de kinderen zijn vast wel vertrouwd met het Zwitsers legerzakmes. Een vreselijk handig stukje gereedschap. Een mes met heel veel mogelijkheden, want je kunt er niet alleen mee snijden. Een beetje zakmes heeft een kurkentrekker, flessenwip, blikopener, schaar, zaag en vijl. Maar er zijn ook exemplaren met een zaklamp, schroevendraaier(s) of USB-stick. We nemen dit zakmesidee als springplank om associaties en analogieën te maken tussen het mes en zijn gebruiker (het land en de cultuur waar hij vandaan komt).

Kijk naar dit plaatje en je weet waar het heen kan gaan: Het Franse Legerzakmes… met alleen maar kurkentrekkers! Franse houden van wijn (of is dat een vooronderstelling?).

En wat zouden voor een gereedschappen aan een Duits zakmes zitten? Of aan een Nederlands exemplaar? Vast niet alleen kaasprikkers.

Lesidee: Geef kennis over land en cultuur weer in een ‘Zwitsers’ zakmes.Dit lesidee past in een aardrijkskunde les over landen en culturen. De kinderen in de klas krijgen veel te horen, te zien en te lezen over landen. Welke producten er gemaakt worden, toeristische bezienswaardigheden, gebruiken. Dat staat allemaal in je lesplan en ‘de methode’. Gebruik het zakmes als een extra stuk gereedschap om het geleerde te verankeren.

Laat de kinderen een Zwitsers zakmes zien en welke gereedschappen er allemaal aan zitten. Op internet kun je veel plaatjes vinden van allerlei variaties op het zakmes; voor vissers, kantoormensen, fietsers, en nog veel meer. Ook zijn er veel grappige voorbeelden van niet-bestaande messen of producten die zijn geïnspireerd op de veelzijdigheid en vorm van het Zwitsers legerzakmes.

Geef de kinderen de opdracht om alleen of in tweetallen een zakmes te ontwerpen dat typisch is voor het land of de cultuur, die je de afgelopen les(sen) heb behandeld. Zij kunnen bijvoorbeeld de lesstof in het boek nog eens lezen en al lezend zoeken naar analogieën tussen het mes en wat het land of de cultuur typeert.

De kinderen kunnen er een fraaie tekening van maken of een dummy maken uit karton en andere materialen.

Bijvoorbeeld:

  • Zwitserland – kaasfondue vork; kleurpotloden, horloge, pikhouweel, …
  • Nederland – kaasprikker, koffiebeker, patatvorkje, fietspomp, paraplu, …

Je kunt dit idee op allerlei andere manieren inzetten om via het zoeken van analogieën een zakmes te maken dat symbool staat voor iets.

  • Sociaal–emotioneel: De sterke eigenschappen van het kind weergeven in gereedschappen. Of een mes met alle kwaliteiten van de kinderen in de klas bij elkaar (teamdenken).
  • Beroepen: Wat voor een zakmes is handig voor de banketbakker? Waar gaat een politieagent mee de straat op? En de meester de klas in?
  • Historische figuren: het mes van de 3 Willems; Tell, de Zwijger en de Veroveraar.

Koppelingen met: wereldoriëntatie, aardrijkskunde, geschiedenis, analogieën, sociaal emotionele ontwikkeling, tekenen, handvaardigheid

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het Zwitsers legerzakmes

  1. Mooi! Gereedschappen nodigen altijd wel uit tot het zoeken naar een metafoor. Als je daarbij ook nog eens beelden laat zien. Mooie manier van associatie zoeken.

    Het is ook leuk om het land te laten raden bij de dummy die door de kinderen is gemaakt. Mooie denk/doe-opdrachten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s