Brekend! De 5e dimensie – CBE (season 2 – part 2)

Opgedragen aan Robbert Dijkgraaf. Heel Nederland is inmiddels bijgepraat over de oerknal, relativiteits- quantum- en snaartheorie; de meerdimensionale discussies die gevoerd zijn, hebben echter het nieuws rondom de ontdekking van de 5e dimensie een beetje overstemd.

En dat is jammer, want we mogen gerust van een baandoorbrekende ontdekking spreken, vooral ook omdat deze dimensie met het blote oog vrij eenvoudig is waar te nemen. Des te opmerkelijker dat deze dimensie nu pas is ontdekt en gedocumenteerd. Naar verluidt is de eerste waarneming op 15 februari j.l. gedaan door de 8 jarige Carina, in de achtertuin van haar ouderlijk huis. Nadat zij aan een vriendinnetje had laten zien hoe zij ook de vijfde dimensie kon waarnemen, volgden al snel alle kinderen uit Carina’s klas, haar broer en zusjes en – met enige moeite – haar ouders en andere volwassenen. Inmiddels is de omgeving van Carina’s ouderlijk huis in kaart gebracht, IN de 5e dimensie!

De topografische dienst heeft een oproep geplaatst voor alle scholen in Nederland om alle leerlingen mee te laten werken aan het karteren van Nederland in de 5e dimensie. Met name de agenten van het Central Bureau of Exploration worden verzocht om zich voor dit project te melden.

De verwachting is, dat op deze wijze voor het eind van het jaar, de 5e dimensie van heel Nederland in kaart is gebracht, en verkrijgbaar zal zijn via de (digitale) boekhandel.

Het lijkt erop dat jonge mensen de 5e dimensie makkelijker en nauwkeuriger kunnen waarnemen dan tieners en volwassenen. De oorzaken daarvan zijn nog niet verklaard, wellicht is hier sprake van donkere kennis; zaken waarvan we niet weten dat we ze niet weten.

Lesidee: Landkaarten maken van wat je om je heen ziet

In dit lesidee gaan kinderen op een andere manier kijken naar de dingen die ze om zich heen zien. Door los te laten wat zij weten van de dingen die ze zien, leren ze enkel lijnen en vormen te zien in alledaagse waarnemingen en daar met verbeeldingskracht een nieuwe betekenis aan toe te kennen.

Het stappenplan van dit lesidee:

  • Kijk ergens naar. Bijvoorbeeld door het raam naar de bushalte, naar de kasten achterin de klas of de speelplaats in het park. Gebruik liever geen foto of afbeelding.
  • Stel je dit voor in het platte vlak, alsof het een dia is, die geprojecteerd word op een plat vlak.
  • Maak nu een tekening waarin je met je ogen de lijnen en vormen volgt die je ziet, zonder daarbij te denken aan wat de dingen die je ziet “in werkelijkheid” zijn. Doe dit lichtjes met een potlood.
  • Werk deze tekening uit alsof het een autokaart is. Gebruik de typische symbolen en kleuren zoals die gebruikt worden op autokaarten.
  • Verzin allerlei zaken die een rol spelen in deze 5e dimensie en teken die op de plattegrond.

Een voorbeeld:

Klik op de plaatjes om ze groter te zien.

Tot slot

Beste Robbert Dijkgraaf,

Ik wil je heel erg bedanken voor alles wat je gedaan hebt voor de bevordering van de wetenschap in Nederland (en daarbuiten) en alle andere inspirerende dingen die je mij en ons hebt gebracht. Ik wens je heel veel succes en plezier in Princeton en ik hoop dat we nog regelmatig van je mogen horen.

Groet,
David van der Kooij

Beeldbronnen: opgerolde dimensies – kennislink.nl; dijkgraaf – educatie.ntr.nl; autokaart – viamichelin.nl; voorbeelden – david.

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s