Getallenbril of rekendoos?

De wereld om ons heen is gevuld met getallen. Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel. Doe eens in je fantasie een interactieve bril op. Zodra je je blik ergens op richt zie je op de binnenkant van je bril getallen verschijnen die informatie geven over waar je naar kijkt;

gitaar = 6 (snaren), fles = 1 (liter), 30 (cm omtrek), schoen = 39 (maat), 90 (cm veter), doos 25000 (cm3 inhoud), trap 20 (treden), 2 (treden/seconde), 10 (seconden klimmen).Het enige wat ontbreekt is een computerstem die de informatie opdreunt in een oortelefoontje.

Lesidee: Bekijk de wereld in termen van aantallen, maten en gewichten.

Deze activiteit past goed in een rekenles over maten en gewichten, maar ook bij techniek kan het een prima omweggetje zijn. De kinderen krijgen de opdracht om in tweetallen alles wat in de klas, in of om de school in getallen uit te drukken. Warm ze op met voorbeelden als die waar ik deze blogpost mee begon.

Geef pen, gele plakbriefjes of kartonnen labeltjes met paktouw mee om de getallen die gevonden zijn ter plekke op de juiste plek te hangen.

Na afloop kunnen de kinderen individueel langs alle ‘meetpunten’ lopen. Geef als opdracht mee: welke dingen hebben dezelfde ‘meetwaarde’? Bijv. het aantal haken op de kapstok en het aantal lampen in de hal. Welke zinvolle of juist uitermate zinloze conclusies kunnen hier aan verbonden worden?

De ‘zin’ van deze activiteit is om kinderen te laten beseffen dat de cijfers en getallen uit de lesboekjes ‘echt’ bestaan en niet in abstracte sommetjes of goedbedoelde afbeeldingen van groentewinkels of bouwplaatsen. Niet is echter dan echt.

Variant voor de kleintjes: de rekendoos

Neem een grote kartonnen doos en stop daar allerlei voorwerpen in. Denk bij het selecteren van de voorwerpen na over wat er allemaal aan geteld en gemeten kan worden; oude schoen, liniaal, vork, Rubik’s cube, wijzerplaat, kandelaar, maatbeker, fles, bos tulpen, afstandsbediening, pak hagelslag, …

Meer dan genoeg gespreksstof voor een kringgesprek over getallen en de wereld om ons heen.

Met dank aan Suzanne Linting (@suzzanelinting)

Koppelingen met rekenen, waarnemen, wiskunde, techniek

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie