Bricks in Space! (Extreme explorers 2)

Hebben jullie het gezien? Onlangs heeft een Canadese ontdekkingsreiziger, hangende aan een weerballon, de stratosfeer bereikt; zonder beschermende kleding tegen extreme koude en lage druk, zonder zuurstof. Ongeschonden keerde hij terug van de 97 minuten durende reis. Dankzij zijn GPS systeem werd hij snel teruggevonden.

Herkennen jullie dit verhaal? Ja? Inderdaad, het was in het nieuws. Kijk hier nog eens naar het video verslag van de reis op Youtube.

Vandaag wil ik jullie en de leerlingen meenemen naar grote hoogte, naar de stratosfeer en daar voorbij; in een aardrijkskundeles met een creatief staartje.

Lesidee: Op creatieve wijze de atmosfeer verkennen

Laat tijdens een les over de atmosfeer de kinderen het filmpje zien van de het nieuwsgierige, Canadese legopoppetje. Laat op het (digi- of krijt-) bord zien door welke lagen van de atmosfeer het poppetje is gevlogen. Het poppetje is weliswaar ‘maar’ 24 km hoog gekomen (halverwege de stratosfeer) maar met een beetje fantasie geef je hem nog een flinke duw omhoog. Geef de kinderen de opdracht om gegevens te verzamelen over de atmosfeer, en hoe die gegevens veranderen met de afstand tot de aarde. Met al deze kennis gaan we door naar de volgende ronde.

Nu gaan we een persconferentie in scene zetten, waar de atmosferische avonturier wordt ondervraagd door nieuwsgierige reporters. Daar zijn vragen voor nodig. Vragen over wat de kinderen net geleerd hebben én vragen naar de persoonlijke ervaringen van de aeronaut.

Laat de kinderen vragen verzinnen. Ze schrijven de vragen op kartonnetjes, één vraag per kartonnetje. Ieder kind maakt minstens 3 feitenvragen en 3 persoonlijke ervaringsvragen. Bijvoorbeeld:

Feitenvragen (kennis):

  • Hoe koud is het aan de onderkant van de thermosfeer?
  • Op welke hoogte hebben ‘gewone mensen’ perslucht nodig?
  • Hoe dik is de atmosfeer?
  • Op welke hoogte waaien de straalstromen?
  • Hoe hoog kunnen passagiersvliegtuigen vliegen?
  • Is kosmische straling gevaarlijk voor mensen in vliegtuigen?

Ervaringsvragen (fantasie!)

  • Wie ben je onderweg tegengekomen?
  • Wat heb je tegen de piloot van het vliegtuig gezegd?
  • Ben je wel eens vaker de atmosfeer in geschoten?
  • Waarom droeg je geen speciaal pak?
  • Wat vond je heel vervelend?
  • Ben je wel eens aan een vliegtuig blijven haken?

Een van de kinderen speelt de lego-reiziger (verkleden? lego-pop-kop?) en de andere kinderen stellen om de beurt een vraag; afwisselend een kennis en een ervaringsvraag. Als de lego-reiziger niet op een antwoord kan komen mag hij de vraag doorspelen naar een van de andere kinderen of zijn rol als lego-pop doorgeven. Je kunt dit op allerlei manieren organiseren (vragen trekken uit een ruimtehelm (=HOGE hoed)). Kijk wat jou en de kinderen het best past.

Na afloop van deze les prik je alle kartonnetjes met vagen aan de wand. De komende weken genoeg voer voor leerzame uitleg gekoppeld aan grenzeloze fantasie. Daar hou ik van.

Je kunt een dergelijke werkvorm natuurlijk ook gebruiken voor andere expedities; bergbeklimmen, diepzeereizen, woestijnverkenningen of poolexpedities. The sky is the limit; André Kuipers draait zijn rondje in het ISS op 355 km hoogte, zwaai, zwaai.

Bekijk ook het volgende, bijzonder laag bij de grondse lesideeExtreme Explorers”.

Beeldbronnen: atmosfeer – weer.nl; andré kuipers – wetenschap24.nl; Opengesneden legopoppetje – froot.nl; Canadees legopoppetje – kidsweek.nl

Advertenties

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s