Captain’s blog… (lesidee superhelden)

De meeste kinderen kennen Captain Kirk en Dr. Spock omdat hun vader een DVD box heeft gekocht van de populaire serie uit de jaren ’70, of van het witte doek. Ik weet het nog goed: ‘…Captain’s log, stardate 267.89′. Ik heb de series nog eens afgekeken en de stardates uit de openings-sequence genoteerd. De afleveringen zijn of niet chronologisch of the stardate-kalender is onbegrijpelijk; … not as we know it.

Kirk is naast Batman mijn tweede grote superheld. Ook hier weer omdat hij net als Batman geen superkrachten heeft, enkel zijn verstand en zijn ‘spullen’ (phaser, transporter, tractor-beam, e.d.). Verder heeft Kirk een plus op Batman, hij doet zich namelijk voor als een normaal mens, met emoties, zweetdruppels e.d. Maar dat heeft misschien te maken met de gezichtsbedekkende kleding van Batman.

Genoeg hierover nu! Naar het lesidee. Vandaag gaan de kinderen een superheld ontwerpen en die gaat een dagboek bijhouden, en dat geven de kinderen dan door en… lees zelf maar.

Lesidee: Met de klas een superhelden doorgeefdagboek maken

Net als in de vorige lesideeën over superhelden ga ik er stiekem vanuit dat de kinderen wel opgewarmd zijn in het thema, omdat bij het publiceren van dit lesidee de kinderboekenweek nadert. Kijk anders nog even bij de lesideeën ‘Is it a bird? Is it a plane!?’ of ‘Als helden dromen…

Geef de kinderen opdracht om een superheld te ontwerpen. Een lesidee an sich, waar ik hier misschien wat makkelijk overheen stap. Er zwerven al veel van dergelijke lesideeën rond op internet. Een creatieve insteek kan hier zijn om de opdracht wat te verfijnen: Ontwerp een held op sokken, bijvoorbeeld. Ik kom nu liever snel bij de kern van dit lesidee.

Ieder kind heeft voor dit lesidee een leeg schriftje nodig (of een blog). Op de eerste pagina van het schriftje wordt een fraaie beschrijving gemaakt van de held (personalia, kenmerken, eigenschappen, etc.) met een leuke tekening van de held, al dan niet met de obligate uitdossing en accessoires.

Dit schrift is het dagboek van de held in kwestie. De opdracht is een individuele-groepsopdracht (bent u er nog?). Vertel dat het de bedoeling is om aan het einde van de dag, 15 minuten voordat de laatste bel gaat, in het schrift verslag te doen van

  • wat er de afgelopen dag gebeurd is…
  • alsof het niet jij, maar de desbetreffende superheld is geweest…
  • EN fantaseer een extra rode draad in het verhaal.
  • illustraties mogen, maar hoeft niet.

De volgende dag hetzelfde ritueel, alleen nu moeten het schriftje aan een andere leerling gegeven worden, die er nog niet eerder in heeft geschreven. De leerling leeft zich in, in de superheld door de beschrijving te lezen en de notities van de voorbije dag(en) te bekijken. Vervolgens schrijft hij of zij belevenissen gedurende dag op en borduurt verder op de rode draad.

Houd dit ritueel zo lang mogelijk vol, dus ga door na de kinderboekenweek. Uiteindelijk, als de schriftjes volraken en/of iedereen in ieder schriftje geschreven heeft, geef je ieder schriftje terug aan de leerling die erin begonnen is.

Als alternatief kun je kinderen allemaal een blog laten aanmaken op bijv. wordpress. Of maak geluidslogboeken, zoals Special Agent Dale Cooper dat in Twin Peaks deed. Maar ik zeur een beetje door over vroeger geloof ik ; – )

Beeldbron: Star Trek – startrekdesktopwallpaper.com; twee handen – M.C. Escher; logboek V.O.C. – mediatheek.thinkquest.nl; B – blogger.com; Dale Cooper – stardustonfire.blogspot.com

Advertisements

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Captain’s blog… (lesidee superhelden)

  1. meester Henk zegt:

    Weer een leuk idee.
    idd Waren de afleveringen/sterrendata niet in chronologische volgorde. Later, vanaf TNG was dat wel zo. Mocht je meer willen weten …… 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s