Questions? I need answers! #2

Gisteren was ik in Leiden te gast op het Bonaventuracollege. Met zo’n vier- vijfhonderd anderen; leerkrachten, workshopleiders – waaronder ik – en geïnteresseerden. Ik luisterde naar een boeiend praatje van Tessa Kieboom over hoogbegaafdheid en gaf 2x mijn workshop over creatief denken onder de titel “Het Motivatie-mes”.

Over het Motivatiemes ga ik het binnenkort hebben. Vandaag wil ik hier de vragen laten zien die mij – in stilte, op gele plakbriefjes – werden gesteld door de deelnemers van ronde 1. Sorry ronde 2, tijd te krap. Deze vragen ga ik de komende weken beantwoorden op de pagina FAQ. Ik heb dit een tijd gelden al eens eerder gedaan, je kunt de vragen van toen hier nog eens bekijken en de antwoorden vind je ook weer op FAQ.

Naar de vragen >>

  1. Hoe kan ik creatief denken bevorderen in een kleuterklas?
  2. Kan het onderwijs überhaupt functioneren zonder creatief denken?
  3. Is creativiteit op een eerlijke manier te beoordelen?
  4. Wat kost het ‘uiteindelijke’ boek? (Hiervoor moet je de workshop gevolgd hebben)
  5. Hoe verrijkt creatief denken dagelijks uw leven?
  6. Hoe kun je creatief denken ‘voor elkaar krijgen’ bij kinderen die dingen lastig overzien (moeilijk buiten kaders kunnen denken door bijv. dyslexie)
  7. Hoe kan ik creatief denken inzetten om kinderen bij het vormgeven van de lessen te betrekken?
  8. Creativiteit en onderpresteerders, hoe kun je creatiever zijn dan zij?
  9. Hoe kun je andere leerlingen ook betrekken bij het creatief denken van de enkeling?
  10. Hoe verwerk ik een ‘divergentiematrix’ tot een beeldende opdracht voor mijn leerlingen? (Ik geef tekenen)
  11. Hoe koppel je het aan lesstof?
  12. Hoe gebruik je het motivatiemes ‘concreet’ in de les?
  13. Hoe kun je creatief denken behouden? (Met ouder worden conformeren)
  14. Hoe kun je in een klas van 32 leerlingen, waarvan 16 hoogbegaafden, op de juiste wijze begeleiden qua motivatie?
  15. Hoe breng je iemand van een vastgeroest idee/denkwijze af?
  16. Hoe pas je het creatief denken in het onderwijs toe i.r.t. overbrengen van leerstof?
  17. Hoe ga je om met zeer pragmatische leerlingen die blokkeren?
  18. Moeten alle leerlingen creatief kunnen denken? Of kun je dit niet verwachten?

Voor de volledigheid merk ik nog op de deelnemers aan de workshop 2/3 VO leerkrachten waren en 1/3 PO.

Adopteer een vraag!

Ik wil iedere vraag proberen te beantwoorden, er zitten een aantal tussen die ik zelf niet met genoeg zekerheid kan beantwoorden. Bij het beantwoorden daarvan zoek ik actief hulp. Kun jij misschien helpen? Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar jullie mening/antwoord op alle vragen. Adopteer een vraag! Kies een vraag uit beantwoord die en stuur het antwoord naar mij toe. Ik zorg dat het op deze blog terug te vinden is.

Fijn dag, volop lente!

Over davidvdkooij

Passie voor Creatief Denken en Onderwijs.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie